Costa Rica – életre szóló kalandok a világ legboldogabb országában

“Pura Vida”! – mondják a costa ricaiak, mely szabad fordításban annyit tesz, „tiszta élet”. Ha ezt a kifejezést megtanulva érkezünk az országba, akkor tulajdonképpen már el is boldogulunk mindenhol, emellett pedig tökéletesen leírja az itteni emberek életfilozófiáját: élvezni az életet, még akkor is, ha semmid nincs, hiszen a világ egyik legszebb országában élsz.

Costa Rica magyar fordításban annyit tesz, mint gazdag part. Ez a meglehetősen kicsi, közép-amerikai állam az Észak- és Dél-Amerikát összekötő, szűk földsávon fekszik, így a Karib-tenger és a Csendes-óceán egyaránt mossa partjait. Nevét hihetetlenül gazdag természeti kincsei és élővilága miatt érdemelte ki: egzotikus tengerpartok, trópusi esőerdők, hatalmas vulkánok.

Az Arenal-vulkán látképe

Costa Rica az utóbbi években rendre első helyen végez a Happy Planet Index felmérési listáján, mely a világ legboldogabb országait állítja sorba különböző szempontok szerint. Bár az ország közel sincs a legfejlettebb államok között, a tico-k (így nevezik a costa rica-i embereket), köszönik szépen, de nagyon jól megvannak. Ott jártunkkor is ezt tapasztaltuk: az emberek hihetetlenül kiegyensúlyozottak, mosolygósak, beszédesek és különösen büszkék országuk természeti értékeire, melyet egészen példaértékű módon óvnak is.

- hirdetés -

A pura vida a tico-k kedvenc kifejezése

Az ország fővárosa San José, mely teljes mértékben mellőzve van, az útikönyvek épphogy csak említést tesznek róla, nem hiába. A városban gyakorlatilag semmi látnivaló nincs, a közbiztonság pedig nem a legjobb. Nekem, mint európainak ugyan izgalmasan újszerű volt a város a maga rendetlenségével és kaotikusságával, és felettébb érdekes volt szimplán csak vizslatni az embereket és a mindennapi életet, de sötétedés után már én is kényelmetlenül éreztem magam. A város egy teljesen abszurd kavalkád, ahol az üzletek, boltok, éttermek előtt a hely alkalmazottjai mikrofonba kántálják a kínálatot, valamint a napi akciókat. Vicces volt, hogy még a McDonald’s előtt is állt egy tico, és rikácsolta, hogy mi az a Big Mac és mennyibe kerül, mintha senki nem tudná.

San José nem a legfestőibb város, de egy európainak még így is érdekes lehet

San Joséban mindössze egyetlen éjszakát töltöttünk, nem akartuk pazarolni az így is szűkös időnket. Kora reggel buszra szálltunk, és irány a Tortuguero!

- hirdetés -

Tortuguero-t közúton nem lehet megközelíteni, de ilyen látvány mellett nem is baj

A Tortuguero Nemzeti Park az ország észak-keleti részén helyezkedik el, közel a nicaraguai határhoz. A nemzeti park szinte teljes egésze esőerdő, mely számos állatfajnak ad otthont, emellett a tengerpart fontos költőhelye a tengeri teknősöknek, innen a hely neve is. Ott jártunkkor (szeptemberben) volt a teknősök költési időszaka, így ezt is testközelből láthattuk.

Idilli, trópusi falu

Tortuguero egy aprócska falu, egy szűk földnyelven, melyet a Karib-tenger és a faluról elnevezett folyó vesz közre. A település csak is kizárólag vízi-, vagy -a kis helyi reptérnek köszönhetően- légi úton közelíthető meg. Az itteni tengerpart, bár meglehetősen hívogató, bemerészkedni a vízbe nem javasolt: az áramlatok rendkívül erősek, valamint cápák, sőt a közeli folyótorkolat miatt még krokodilok is előfordulnak. A folyóban szintúgy tilos fürdeni! Ezek olyan információk, melyekre a helyi panziókban és a turista irodákban is külön felhívják a figyelmet.

- hirdetés -

Fontos tudni, hogy Tortugueroban semmit sem lehet egyénileg megszervezni. Ha bármit is látni akarunk, akkor bizony szervezett túrákra kell befizetnünk. Egyedül az esőerdőben tudunk a kijelölt ösvényeken túrázni idegenvezető nélkül is, ahogy mi is tettük. Nem kell hozzá nagy szerencse, hogy a vadvilág megmutassa magát nekünk. Majmok, lajhárok, leguánok szinte biztos, hogy keresztezik majd utunkat, de szerencsésebb utazók mutattak nekünk képeket kígyókról, sőt jaguárról is.

Fehérarcú majomból látni a legtöbbet

Természetesen, ha már átszeltük az óceánt, és eljutottunk ide, nem akartunk fukarkodni azon, hogy nem áldozunk valamilyen szervezett túrára, még akkor is, ha nem igazán díjazom az ilyesmit. Mi egy brazil pártól kaptunk egy nagyon jó kontaktot Tortugueroban, aki maszekban szervez túrákat sokkal kedvezőbb áron, mint a turista irodák. Nem kellett mást tennünk, mint keresni Tonit, aki a falu északi végében lakik. Toni a fiával szervez különböző túrákat és falubeli lévén ismeri a környéket, akár a tenyerét. Az ő vezetésével mentünk el egy éjszakai teknőslesre. Szeptember hónap a tengeri teknősök költési időszaka. Ilyenkor éjszakánként tömegével jönnek ki a tengerből lerakni tojásaikat a homokba. Sötétedés után a tengerpart teljes egésze le van zárva, parkőrök felügyelik a területet, hogy a teknősöket a turisták egyáltalán ne zavarják meg. Csak is kizárólag szervezetten, túravezetővel szabad szemügyre venni az állatokat. Vakut használni nem szabad, sőt még a telefon kijelzőjének fényét sem. Vörös ledekkel világítottak nekünk, de a teli hold fényének köszönhetően misztikus hangulatban tudtuk megfigyelni ezt a páratlan eseményt. A teknősök több száz tojást raknak le egy általuk ásott gödörbe, amelyet aztán gondosan betemetnek, majd visszakászálódnak a tengerbe.

- hirdetés -

Amint Toni elmondta, a több száz tojás rengeteg veszélynek van kitéve: kígyók, madarak, jaguárok, valamint a faluból kikóborló kutyák előszeretettel lakmároznak a lerakott tojásokból. Így a több száz teknős bébiből, jószerint egy-kettő éri meg a tényleges felnőtt kort.

Másnap hajnalban Toni fia vitt el minket egy kenutúrára a folyón. A nemzeti park holtágaiban és csatornáiban evezgetve a közel 3 órás túra alatt krokodilt, kajmánt, leguánt és majmokat egyaránt láttunk.

Egészen lenyűgöző volt testközelből megcsodálni a dzsungel vadvilágát, miközben Toni fia rendkívül izgalmas történeketek mesélt nekünk krokodiltámadásokról, valamint Tortuguero mindennapjairól, és arról, hogy az itt élő emberek hogyan alkalmazkodtak az esőerdőben való élethez. Ezekért a túrákért a hivatalos turista irodák 20-30 dollárt simán elkérnek, Toniék árfolyama ettől jóval kedvezőbb volt, hiszen a teknős túra 10, a kenutúra pedig 15 dollár/fő volt.

- hirdetés -

Három fantasztikus nap után az esőerdő közepén fájó szívvel hagytuk el Tortuguero-t. Következő állomásunk La Fortuna volt és az Arenal-vulkán.

Az Arenal-vulkán La Fortuna közelében

Costa Rica területén számos aktív vulkán található, melyek közül a legnagyobb és legaktívabb az Arenal, mely legutóbb 2010-ben tört ki. A vulkán a róla elnevezett nemzeti park területén helyezkedik el, melyet ámulatba ejtő vízesések, buja esőerdők és isteni hőforrások tesznek még egzotikusabbá . Az 1633 méteres Arenal lábánál fekvő La Fortuna egy békés, vidéki kisváros, ahol annak ellenére sincs túlzott nyüzsgés, hogy tulajdonképpen a térség turisztikai központja, ugyanis a nemzeti parkot felfedező turisták rendszerint itt keresnek szállást, így a kisváros tele van hotelekkel, éttermekkel, és az itt élők többsége is az idegenforgalom kiszolgálására rendezkedett be. Egymást érik a turista irodák, és Tortuguero-hoz hasonlóan itt is nehezen lehet boldogulni fizetett túrák nélkül, azonban már nem lehetetlen.

La Fortuna városkája az Arenal lábánál

Az egyik ilyen a La Fortuna vízesés, amely 4-5 km-es távolságra helyezkedik el a városközponttól, tehát gyalogszerrel könnyedén elérhető, azonban sajnos nem túraösvényen, hanem az aszfaltút mentén. Bárhogy is lehessen megközelíteni a vízesés szédítő látvány, hűsítő vizében pedig meg is lehet mártózni.

Az Arenal-vulkán csúcsa sajnos semmilyen módon nem közelíthető meg, viszont a hegy körül kiváló túra utak vannak, melyek egyénileg is bejárhatók, a nemzeti park belépő díjának kifizetése ellenében.

- hirdetés -

A legtöbb idelátogató magától értetődően az Arenal Nemzeti Park bejáratához megy, innen ugyanis könnyedén elérhetők a vulkán 1968-as és 2010-es kitörésének nyomai. Mi is így tettünk volna, ha nem kapunk egy tuti tippet egy igazán jófej Uber sofőrtől, aki azt tanácsolta, hogy az Arenal Ecological Park-ból kiindulva közelítsük meg a vulkánt. Itt ugyanis sokkal izgalmasabbak a túra útvonalak: kopár, sziklás táj helyett az esőerdőn keresztül tudunk feljutni a 2010-es sziklákhoz. A park területén lajhárok és majmok nagy számban fordulnak elő, sajnos ezúttal nem volt szerencsénk látni őket. Ja, és ne ijedjünk meg, ha gyanús alakok macsétával a kezükben jönnek utánunk hosszasan, miután megmutatták a helyes irányt. Bármilyen félelmetesnek is tűnnek, ők a park munkásai.

Az Arenal Ecological Park területén sátrazni és kempingezni is lehet

La Fortuna közelében helyezkedik el a fotókon igazán látványosnak tűnő és hangzatos nevű Mistico Arenal Hanging Bridges Park, ahol kifeszített függő hidakon keresztül tudunk megtenni egy néhány kilométeres útvonalat. A park ugyan gyönyörűen kiépített és attraktív, de aránytalanul drága, ráadásul messze is van a várostól. Véleményem szerint, nem követünk el ordas nagy hibát, amennyiben kihagyjuk ezt a helyet, ha a környéken járunk.

Costa Rica egyetlen hátránya,- akármilyen kicsi is az ország területe- hogy fél, de van, amikor egy teljes nap elmegy utazással az autópályák hiánya és a terepviszonyok miatt. Ha autót bérlünk – ahogyan ezt sokan teszik- nyilván könnyebb a helyzetünk, de tömegközlekedéssel nagyon résen kell lennünk a tervezésnél. Éppen ezért 1 hetes ott tartózkodásunk alatt nem is fért bele több látnivaló, bár nagyon szerettünk volna La Fortunából elbuszozni Tamarindoba, Costa Rica szörfparadicsomába az ország csendes-óceáni oldalán. Ha tehát Costa Ricába látogatunk, tervezzünk minimum két hétre, vagy béreljünk autót. Mi 1 hetes panamai látogatásunkkal egészítettük ki Costa Ricát, de bátran kijelentem, hogy mindkét ország külön-külön megér két hetet.

- hirdetés -

Amit viszont mindenképpen szeretnék kiemelni, az a helyi konyha. A costa rica-i ételek a közép- és dél-amerikai sémára épülnek: grillezett húsok, babos rizs, friss gyümölcsök. Nálam ez már eleve nyerő recept, de Costa Rica nemzeti étele, a chifrijo (girllezett marha vagy csirke, babos rizs, avokádó, paradicsom, hagyma, taco chips) telitalálat. A tradicionális costa rica-i reggeli mellett sem lehet említés nélkül elmenni. Annyira bőséges és kalóriadús, hogy egy késői reggelivel akár vacsoráig is kihúzhatjuk.

Jobbra a nagy kedvencem, a chifrijo

Rövid látogatásunk alatt, ami igazán mély benyomást tett rám, az a mindennapi élet Costa Rica-ban. Az emberek óvják és tisztelik a természetet, egyszerűen ez az identitásuk része. Az ország az elektromos áram 99%-át megújuló energiaforrásokból állítja elő, a kormány kiemelt célja pedig, hogy 2021-re egész Costa Rica karbon semlegessé váljon. Mindez nem rossz teljesítmény egy harmadik világbeli országtól. És valóban Costa Rica az egyik legélhetőbb ország, ahol valaha jártam. Furcsa következtetés ez annak fényében, hogy nincsenek kecsegetető karrierlehetőségek, és valószínűleg meggazdagodni sem tudnék, mégis valahogy minden működik, az emberek pedig hírből sem ismerik a stressz fogalmát.

Copyright © 2019 Bóna Gergely. Minden jog fenntartva. A cikkben található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll, írásbeli engedély nélküli felhasználásuk, publikálásuk tilos.