Főoldal / Úticélok / Külföldön / Athéni városlátogatás – 4 napos útikalauz és praktikus információk

Athéni városlátogatás – 4 napos útikalauz és praktikus információk

Athén nem szorul magyarázatra, ha az a kérdés, hogy miért látogassunk el a görög fővárosba. A görög mitológia, a demokrácia bölcsője, Platón, Olimpia – hogy csak egy pár ismert dolgot említsünk a több mint 3000 éves történelemmel büszkélkedő városról. 4 napos városlátogatásunk alatt sok mindent láttunk és tapasztaltunk. Ezek közül osztjuk meg veletek a szerintünk legérdekesebb látnivalókat és hasznos tanácsokat.

Utazás

Bár autóval és busszal is elérhető, mégis egyértelműen repülővel a leggyorsabb és legkényelmesebb – és nem mellesleg a legolcsóbb – az utazás a görög fővárosba. Mivel a két legnagyobb fapados légitársaság hetente 3-4 alkalommal is indít járatokat, így gyakorlatilag a számunkra legszimpatikusabb időintervallumba szervezhetjük az utazást.

Világutazó tipp: Utazás előtt ellenőrizzük a kibocsátó banknál, hogy a bankkártyánkhoz jár-e utasbiztosítás. A prémium bankkártyák közül a legtöbb már tartalmazza az akár egész világra kiterjedő utas- és poggyászbiztosítást. Emellett számos további kedvezményt és exkluzív kényelmi funkciót biztosíthatnak úgy, mint az ingyenes külföldi készpénzfelvétel, vagy vészhelyzet esetén a sürgősségi kártyapótlás.

Közlekedés

A repülőtérről busszal, metróval vagy elővárosi vonattal is bejuthatunk a városközpontba (bár ez utóbbiról ne felejtsünk el átszállni a metróra). Ha legalább 3 napra érkezünk Athénba, akkor érdemes 3 napos turista jegyet vásárolnunk, amiben a közösségi közlekedés korlátlan használata és a repülőtéri retúr transzfer is benne foglaltatik. Mindez 22 euróba kerül és 3 teljes napig érvényes. A reptérről kijövet a metrólejáratnál találjuk a pénztárakat, ahol természetesen kártyával is fizethetünk. Ha 4 napra érkezünk, úgy mindenképpen említsük meg, hogy mikor utazunk haza, de a péntek délután 1 órakor érvényesített 3 napos jegyünket hétfőn 4 órakor még minden probléma nélkül tudtuk használni (amiről a pénztáros hölgy még pénteken biztosított is minket). Athénban 3 metróvonal, számos busz és villamosvonal található, amik jól behálózzák a várost.

Látnivalók Athénban

Ha szeretnénk végigjárni a leghíresebb ókori látnivalókat, akkor mindenképpen a 30 euróba kerülő kombinált jegyet vásároljuk meg, amivel az Akropoliszon kívül további 6 ókori látnivalót járhatunk be. A jegyet az Akropolisz lábánál lévő pénztárak egyikében bármikor megvehetjük, ami a vásárlástól számított 5 napig érvényes.

Akropolisz múzeum

Valószínűleg a legjobb múzeum Athénban. Kötelező, kihagyhatatlan program mindenkinek, akit érdekel az ókori fellegvár története. Az 5 eurós belépőjegy fejében 14 ezer négyzetméternyi kiállítást tekinthetünk meg 3 szinten. Itt vannak kiállítva többek között az eredeti kariatidák, valamint megtudhatunk mindent az Akropolisz építéséről és későbbi hányattatott sorsáról.

Mint annyi más európai városba, Athénba is csak a bankkártyánkkal érkeztünk és nem is kellett csalódnunk a kártyaelfogadást illetően. Bárhol is jártunk, szinte kivétel nélkül tudtunk fizetni a kártyánkkal. Így rendkívül kényelmes és gyors volt minden vásárlás és nem mellesleg biztonságos is, hiszen a bankunk mobilapplikációján láttuk az aktuális költéseket, állíthattuk a limitet, de akár zárolhattuk volna a kártyát egyetlen gombnyomással.

Zeusz temploma

A Kr.e. 5. századból származó monumentális építményből mára már csak mintegy 16 márványoszlop maradt hátra, ám így is lenyűgöző látványt nyújtanak, ahogy a 4000 m2-es alapon még mindig dacolnak az idővel. Egykoron 104 hatalmas oszlopával egész Görögország egyik legnagyobb temploma volt. Figyeljük meg a 17. már ledőlt oszlopon a márvány szelvények hajszálpontos kidolgozottságát és képzeljük el azt a precíz mérnöki munkát, amivel ezt az egykoron gigantikus építményt létrehozták.

Akropolisz

A hegy és egyben a város fellegvára. Bár számos hasonló található Görögország szerte, az athéni méltán a legismertebb és leglátogatottabb. Ennek köszönhetően rengeteg a turista, hiszen mindenki látni akarja az impozáns és grandiózus épületegyüttest benne a Parthenónt, vagyis Pallasz Athéné templomát, az Erechteiont, a Propülaiat vagy éppen Heródes Atticus színházát. Összesen 21 épületet és építményt tekinthetünk meg, bár némelyiknek már csak az alapjai állnak. Amit semmiképp se hagyjunk ki, az Heródes Atticus színháza (ami egyébként gyakori koncerthelyszín napjainkban is) és persze a monumentális Parthenón és az azt körülvevő híres épületmaradványok.

A nyári hónapokban rendkívül erős a nap, így pillanatok alatt leéghetünk, hiszen alig találni árnyékot útközben. Ezért vigyünk magunkkal valamilyen fejfedőt, kendőt, naptejet és legyen nálunk víz. Jól tapadó (sport)cipő ajánlott, mert sok helyen csúszós a kövek felszíne, de különösebb felkészültséget nem igényel az Akropolisz „megmászása”.

Világutazó tipp: Igazán különleges élmény lehet az Akropolisz megtekintése napkeltekor vagy napnyugtakor. Számos céget találunk, akik kiscsoportos vezetett túrákat szerveznek kora reggel és este Athén legismertebb látványosságához. Ha el akarjuk kerülni a nagy tömeget, akkor érdemes lehet ilyen jellegű túrát választani, melyre a belépőjegyet előzetesen, interneten keresztül, bankkártyánk segítségével meg tudjuk vásárolni.

Görög Agora

Egykoron ez volt Athén legfontosabb tere, a piactér és szentélykörzet, ami egy megszentelt terület volt és egyben a kereskedelem és a társadalom központja. A területet szinte teljes egészében feltárták a régészek, a számos részben elpusztult érték mellett olyan kihagyhatatlan látványosságokat csodálhatunk meg itt, mint a szinte ma is teljes pompájában látható Héphaisztosz temploma (innen egyébként remek kilátás nyílik az Akropoliszra) és a felújított Attalosz-sztoa.

Római kori Agora

A Monastiraki tér szomszédságában találjuk a Római kori piacteret, mely sokkal kisebb és még ma is feltárás alatt van, hogy kiderüljön pontosan, milyen épületek álltak itt annak idején. Az agora szomszédságában pedig egy másik híres épület romjai tekinthetők meg, ez pedig nem más, mint Hadrianus könyvtára. A phrügiai márványból készült épületből ma már csak néhány oszlop és egy falrész látható, de a Kr. u. 132-ben épült könyvtárban voltak olvasó- és előadótermek is.

Ha már a környéken járunk, akkor két dolgot ne hagyjunk ki. Az egyik, hogy a szomszédos Plaka negyedet járjuk körbe és a szűk utcácskákon sétálva üljünk le egy hűsítő koktélra vagy egy görög specialitásra valamelyik tavernában, a másik pedig a Monastiraki bolhapiac, ahol minden kapható, amit csak el tudunk képzelni és az is, amit nem.

Világutazó gasztro tipp: Természetesen kihagyhatatlan az igazi görög gyros, amiből igazán jót ehetünk – rendkívül olcsón – a Monastiraki tér sarkán található Bairaktaris étteremben, de ugyanitt kérhetjük a klasszikus „sétálós” változatot, elvitelre is. A másik ajánlatunk pedig a szuvláki. A magyar rablóhúsra hasonlító görög változat mellé mozzarella, paradicsom és pita is dukál, de a Kalamakeri nevű kis étteremben tucatnyi más körítés is választható. A kedves kiszolgálás és a barátságos árak mellett nem okozott meglepetést, hogy itt is örömmel fogadták a bankkártyás fizetést. Görög kávé? Azt inkább ne – szerintünk -, de a freddo capuccinot melegen ajánljuk! Akarom mondani, hidegen. Ha azt kérdezzük magunkban, hogy vajon mi lehet az a habos kávékülönlegesség, amit minden görög és nem görög reggel, délben és este fogyaszt a helyi kávézókban és kiülős teraszokon, akkor a válasz egyértelműen: freddo capuccino

Nemzeti kert

A sok látványosságot és a vélhetően meleg és szikrázó napsütést valahol ki kell pihenni. A parlament melletti 15 hektáros területen bőven találunk árnyékot adó lugasokat padokkal, és békét sugárzó kacsaúsztatót éppúgy, mint mini állatkertet. A 20-as évek óta látogatható park főbejáratát 12 impozáns pálma díszíti.

Panathinaiko stadion, vagy más néven Kallimármaro

Ha átsétálunk a parkon délkeleti irányba, akkor érünk személyes kedvencünkhöz, amelyet az 1896-os újkori Olimpiai Játékokra újítottak fel. Az első itt épült stadiont még Kr. e. 500 körül építették, ám azóta számos rekonstrukció, átépítés és felújítás történt a káprázatos épületen. Az egykoron 80 ezer néző befogadására is alkalmas stadion ma már „csak” 45 ezer ember számára kínál férőhelyet. Felmászva a lelátó legfelső pontjára, fantasztikus kilátás nyílik Athénra és az Akropoliszra is. Mindenképp kérjünk audio guide-ot, és így fedezzük fel a hatalmas komplexumot, mert számos érdekes információt tudunk meg a stadion történelméről és jelenéről is.

Világutazó tipp: Semmiképpen se hagyjuk ki a város megtekintését éjszakai pompájában. A nappal körbejárt látványosságok éjjel új arcukat mutatják meg. A város számos pontjáról elénk tárul a kivilágított Akropolisz, mely uralja a város képét, látványa megunhatatlan.

A tengerhez villamossal?

A válasz Athén esetében egyértelműen igen. Városlátogatásunk során ne hagyjuk ki az Égei-tenger parti sétát, kagylógyűjtést. A villamos a belvárosból indul és mintegy 40 perc alatt ér ki a partra, ahol hangulatos beach és coctail bárok sorakoznak. Itt érdemes meglátogatni a rendkívül hangulatos Balux Cafe-t, ahol a belső kertben és a tengerparti teraszon is helyet foglalhatunk és élvezhetjük a semmittevés édes pillanatait, miközben gyönyörködünk a naplementében.

A látványosságokról összességében elmondható, hogy sajnos túl sok minden a képzeletünkre van bízva, rengeteg érték elpusztult, a város képe jelentősen átalakult. A fenntartás és az értékek bemutatásának terén is van még hova fejlődni. Mindenképpen ajánljuk városnéző appok letöltését, útikönyvek használatát a városnézéshez, mert az információs táblák sokasága a várost nem jellemzi. A hely szelleme és a történelem azonban lépten-nyomon ott van a városban, és az emberek rendkívül barátságosak és vendégszeretők.

Hogy megér-e Athén négy napot? Legalább ennyit, sőt! További képek lent a galériában.

A cikk megjelenését a MasterCard® támogatta.

Copyright © 2018 Világutazó  Minden jog fenntartva. A cikkben található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll, írásbeli engedély nélküli felhasználásuk, publikálásuk tilos.