Albánia – Komani tó tengeri kajakkal

Már régóta fájt a fogunk egy igazi nomád nyaralásra-se villany, se térerő, se wifi- csak mi a kajakok és a természet a maga érintetlenségében. Kedvenc tengeri kajakos csapatunk ezúttal Albánia felé vette az irányt, ami turisztikai célpontként ugyan felfutóban van, de a Nyugat szele még csak lágyan fújdogál a vidéki részeken, a fogyasztói társadalom státusszimbólumai közül csak az okostelefonok és Mercedesek hódítanak, így méltán remélhettünk némi kalandot is a meseszép tájak mellé.

Célpontunk már önmagában is különleges volt ugyanis a Komani-tó egy mesterségesen felduzzasztott víztömeg, ami annak köszönhető, hogy a Drinn folyón több gátat is építettek a nyolcvanas években, amelyek több vízi erőművet szolgálnak ki. Eredetileg a tavon egy komp közlekedett, amely Komant és Fierzét kötötte össze, de manapság már a turisztikai igényeket kiszolgálva a kirándulóhajókat is indítanak, amelyekkel lehetőség van a tó több pontján is megállni, de kevés turista merészkedik be a hegyek közé, a kajakozás pedig még ritkább tevékenység.

konai-to_albania_03

Egy forró júliusi nyár estén tehát kisbusszal és kajakokkal felmálházva elindultunk Budapestről, ahonnan viszonylag gyorsan elértük a magyar-szerb határt, azonban tucatnyi kajakkal átlépni a határon megterhelő feladat-az adminisztráció a be és kilépési pontokon akár egy-egy órát is igénybe vehet. Szerencsére-mivel a procedúra éjszaka zajlott-reggel már a montenegrói határnál ébredtünk, és a kora délutáni órákban már Albániában élvezhettük a rekkenő hőséget. A kisbuszból kikászálódva elképesztő holdbéli táj fogadott minket, a szállásunk pedig egy romos híd aljába ágyazott a maga nemében mindenképpen egyedülálló kemping, ami mellett kitartóan zümmögött több ezer kilowattnyi energiát termelő villanyoszlopok sokasága. A tónak ez a fele gyakorlatilag egy tájseb, ami a gátépítés hozadéka.

konai-to_albania_02

Miután többé-kevésbé kialudtuk magunkat másnap felutaztunk a kompkikötőbe-ahol a szűkös hely miatt iparkodnunk kellett a kajakjainkat vízre tenni, így rohamléptekkel pakoltuk be a cókmókunkat a kajakba és indultunk neki ezúttal a tó másik felének, ami köszönőviszonyban sem volt az előző nap látottakkal.

konai-to_albania_09

Kisebb-nagyobb cserjékkel, fákkal és kabócákkal rendkívül gazdagon benépesített hegyvonulatok között töltöttük a következő napokat, helyiekkel és a komppal is csak elvétve találkoztunk, miközben egyik ámulatból a másikba estünk. Bár a tó mellett van lehetőség egy kicsiny vendégházban aludni, amit egy helyi család működtet viszonylag népes csapatunk csak a vadkempingezés szépségeit élvezhette. Szinte minden éjszaka máshol vertük fel sátrainkat és ültük körbe a tüzet az éjszakába nyúlóan beszélgetve. A tavon üzemelő egyetlen „étterem” egy rusztikus kőház teraszát foglalta magában, ahol az itt lakó család kérésünkre tanyasi menüsort prezentált nekünk, illetve az ide behajózó turistáknak.

konai-to_albania_05

Egész hetünket végigkísérte egy az akkor fél Európát beborító hőhullám, ami azt a jelenséget vonta maga után, hogy a túra résztvevői pontosan egy időben egyszerre dörgölték ki az álmot a szemükből-amikor a nap sugarai elérték sátortáborunk határát. Mindez a napi rutint is gyorsan elrendezte: a korai kelés után reggeli tünnyögés, majd a vízen evezés közben lépten-nyomon fürdés volt a menetrend.  A délutáni órákban igyekeztünk árnyékos helyeken kikötni, és szerencsénkre több jéghideg patakot és vízesést is sikerült felfedezni.  A napközbeni aszalódásért az esti száraz viharok, a hullócsillagok, na meg a fényszennyezés nélküli csillagos ég bőven kárpótolt minket.

konai-to_albania_19

Túránk csúcspontja és minden bizonnyal az egész csapat kedvence a Shala folyó befolyása volt, aminek szűk órás szakaszát többször is végigeveztük- minden egyes alkalommal szájtátva. A kis vendégházat elhagyva,- amely alatt a parton majdnem egy teljes napot henyéltünk a stég mellett – ugyanis egy minden realitást nélkülöző csodálatos kis mesevilágba kajakoztunk be, amely kétségkívül minden természetjáró és evezős álma. A csendet csak a töretlenül zúgó kabócák törték meg, miközben a magas hegyfalakba vájt folyó útját követve lélegzetelállítóan szép sziklaalakzatokat figyelve lapátoltunk kajakjainkban.

konai-to_albania_25

A Shala befolyásán egészen addig eveztünk, amíg kavicsos partokig nem jutottunk ahol a folyó már gyorsabban futott, így itt le is táboroztunk egy időre. Másnap egy túrára készültünk a hegyekbe, ami tekintve az elképzelhetetlen forróságot némileg öngyilkos vállalkozásnak tűnt-de megacéloztuk magunkat és nekivágtunk a túraösvénynek-amihez csak kajakkal tudtunk közel kerülni. Hamar kiderült, hogy a csapat fele inkább a mesefolyón való további tekergése és apróbb ágak felfedezésére szavaz, miközben egy páran valóban sikeresen teljesítették a „Pokol rámpán” az aznapi túratávot. A nap végére annyira megkedveltük a kis idilli partszakaszunkat hogy az eredeti programot sutba vágva inkább még egy napot a kristálytiszta metszően hideg folyó partján töltöttük, ki kajakozva, ki gyalog barangolt a környéken.

Utolsó napunkon egészen a kompkötőig evezve majd egy utolsó vacsorát elfogyasztva vettünk búcsút a türkiz tótól, hogy másnap megkezdjük egynapos hazautazásunkat. Albániának ez a szeglete a balkán országokra hajazva csodás természeti kincseket rejt- azonban a szemét összegyűjtésével-vagy leginkább annak a teljes hiányával- még itt is óriási a lemaradás a nyugat-európai országokhoz képest.  Cserébe a vendéglátást magas fokon űzik, segítőkészségből és kedvességből nem volt hiány, ami messzemenőkig pótolta az esetleges infrastrukturális hiányosságokat. Bár az ország egy nagyon parányi szegletét ismerhettük meg ez alatt a hét alatt, ha az ország többi része is hasonló arcát mutatja a kalandvágyó turistának bőven akad oka visszatérni.

konai-to_albania_18
    Copyright © 2016 Pénzes Gyöngyvér. Minden jog fenntartva. A cikkben található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll, engedély nélküli felhasználásuk, publikálásuk tilos.