Paplanutazás – a Triglav meghódítása

Kiállni a hegy csúcsára, lenézni, ámulni és beleborzongani, majd elképedni és büszkének lenni, szerintem ez az egyik boldogságtól ordítani állapot.
    Valahol azt olvastam, hogy a háromfejű meghódítása nem túl megerőltető gyakorlat de azért némi túrázási tapasztalatot mégis kíván. Inkább a megerőltető részét vitatnám, mert hát egy átlagos túranapon kevesen vagyunk, akik 10 kilométert gyalogolunk hegynek felfelé, miközben a szintemelkedés 1850 méter 🙂 Úgyhogy átlagosnak semmiképpen se nevezném, ám jó kondíciót valóban igénylő, eléggé fárasztó és persze teljesíthető. Annak, akit vonz a kihívás, a kaland, a változatosság, a túrázás és persze a via ferrata, egyszer az életben mindképpen ajánlott -Szlovénia legmagasabb hegyének, – a Triglav 2864 méteres csúcsának meghódítása.

trigalv_tura_szlovenia_08
    Felszerelés és éppen hegymászás iránt hevesen érdeklődő vagy ráérő barát(ok) híján egy kalandtúrás szervezéshez csatlakoztam. Bátran ajánlom mindenkinek: hasonló érdeklődés, új emberek, új kalandok, új poénok, közös célok, új barátságok és mindez gyorsított tempóban.
    trigalv_tura_szlovenia_01
    A 3 napos túra első éjszakáját az Aljazev Dom (1015 méter) emeletes ágyain töltöttük, majd másnap hajnali 6 órakor menetfelszerelésben sorakoztunk: étel, ital, váltás ruha – de csak a legszükségesebb darabokból, hálózsák, fogkefe, fotógép, és ferrata szett. Nem érdemes teletömni a zsákot. Egyrészt két napig cipelni kell (csontos vállúak veszélyben :), másrészt a házból kilépve úgyis elhagyod a komfortzónádat és az erdőben már nem a coccolino maci lesz a legfontosabb.
    trigalv_tura_szlovenia_02
    Meglepő és hosszú emelkedővel hagytuk el az erdőt és értünk fel a hatalmas sziklafalakhoz. A gyors ébresztő és bemelegítés után aktiváltuk felszerelésünket, kupakok a fejre, technika átbeszélve, Vigyázz kő! figyelmeztetők rögzítve. Szeretem a hegy tipikus csendjét, a halk zajokat, az apró ráeszméléseket, körbepillantásokat és a felhőket, amelyek szépen lassan elnyelnek, hogy aztán felbukkanjon a lábad alatt az első paplan majd rájöjj, hogy kezdődhet a szélesvásznú mozizás, mert fölötted is van egy. Paplan után paplan, félemelet kijáróval nincsen.
    trigalv_tura_szlovenia_03
    trigalv_tura_szlovenia_04
    Mikor azt hiszed már mindjárt véged van, a természet újabb meglepő oldalát mutatja. Lökést ad a változás, a kopár sziklateknő, és lassan meglátod a Triglavski Dom-ot 2515 méteren. 15 órakor érkeztünk a menedékházba, ahol lepakoltuk a hátizsákjainkat, ittunk egy liter gumibogyó ízű teát, és délután 4-kor elindultunk meghódítani a csúcsot. Az első kapaszkodó után keskeny de jól kijárt hegygerincen haladtunk végig.
    trigalv_tura_szlovenia_12
    A csúcs előtt nem sokkal felléptünk az utolsó paplan fölé, majd mögöttünk a völgyben hirtelen kitisztult az addig jól elrejtett panoráma: szikrázó délutáni napsütés, kék ég, madarak és egy rakétára hasonlító csúcsdísz várt bennünket. Nem reméltem ilyen mértékű tökéletes pillanatot, és mégis: az égiek nagyon ráéreztek aznap délután! Úgy választották a formákhoz a színeket és a fényeket, hogy bár sok helyen jártam már, nekem akkor ott addigi életem leglélegzetelállítóbb helyszíne a Triglav csúcsa lett.
    trigalv_tura_szlovenia_13
    Sötétedésre értünk le a Triglavski menedékházhoz. Megittunk egy újabb adag gumibogyó ízű teát, megettünk mindent ami csak kapható volt, bezsákoltuk magunk után a szemetet, fogat mostunk, majd próbáltuk kipihenni a fáradalmakat a 18 fős hálóteremben.
    trigalv_tura_szlovenia_09
    Másnap reggel 7-kor egyszerűbb gyalogösvényen indultunk lefelé a szemerkélő esőben, majd délután 2-kor már szakadóban érkeztünk a buszunkhoz. Fáradtan szálltunk fel és dőltünk jobbra meg balra, így indultunk haza Budapestre.
    Ha a Triglav csúcstornya egy teleport kabin lenne, én erre a hegyre legközelebb is gyalog mennék fel. Tényleg nincs messze, menjetek Ti is! 🙂

Copyright © 2016  Papp Dóra. Minden jog fenntartva. A cikkben található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll,  írásbeli engedély nélküli felhasználásuk, publikálásuk tilos.