Főoldal / Úticélok / Külföldön / Jordánia mesés titka – Petra a sziklába vájt város
petra_jordania_8

Jordánia mesés titka – Petra a sziklába vájt város

Napjainkban a Közel-Kelet szó csengése sokakban inkább félelmet ébreszt, mintsem utazási vágyat, pedig ennek egyáltalán nem kellene így lennie. A térségnek számos biztonságos országa van, ilyen a Magyarországgal nagyjából megegyező méretű és lakosságú Jordánia is. Mindig is hatalmas vágyam volt eljutni Petrába, de valahogy mindig máshogy alakultak a dolgok…egészen idáig!

Jordániába, Budapestről a legkönnyebben charter gépekkel lehet eljutni, ugyanakkor ezek csak április-november között működnek, ami több okból sem kedvező. Ebben az időszakban már túl meleg van ahhoz, hogy a Vörös-tengeren kívül, bármi más látnivalót élvezni lehessen. Ezért is esett a választásom március elejére, amikor már a tenger elég meleg a fürdéshez, de a nappali hőmérsékletek is alkalmasak még Petra és a sivatag felfedezéséhez.

petra_jordania_4

Ebben az időszakban azonban a charter járatok hiánya nagyban megnehezíti és megdrágítja ilyenkor az odajutást. Mi a Royal Jordanian Airlines menetrend szerinti járatával mentünk Bécsből Ammanba, majd Ammanból egy kényelmes csatlakozási idő után, egy belföldi járattal tovább mentünk a Vörös-tenger melletti üdülővárosba, Aqabába. Ammanban az átszállás macerás volt, mert egy belföldi járattal mentünk tovább, ezért először, hogy arra felszállhassunk, túl kellett esnünk a beléptetésen, ami azt jelentette, hogy fel kellett vennünk a vízumunkat.
Jordánia vízumköteles ország, nem szükséges előre intézni, a reptereken is fel lehet venni, ennek az ára 40 JOD, viszont aki Aqabában lép be az országba, annak a vízum ingyenes. Mi Ammanban léptünk be, de felmutattuk az Aqabába szóló repjegyünket, így mi is ingyen kaptuk meg a vízumot. A beléptetés után el kellett hagynunk a reptér épületét, ki kellett mennünk a reptér előtti parkolóba, ahol volt egy lift, amivel fel kellett mennünk a 3.-ikra, az indulási szintre, ahol volt egy újabb biztonsági ellenőrzés, míg végül eljutottunk a beszálló kapukhoz. Ha tudtam volna előre, hogy a belföldi járat miatt így működik, akkor nem idegeskedtem volna, de ennek hiányában, nagyon ijesztő volt elhagyni a reptér épületét, mivel eddig minden átszálláskor, mindig a tranzit zónába kerültünk. Mivel hazafelé már tudtam, hogy ez így működik, 15 perc volt csak az egész. Gondoltam ennek a megosztása is hasznos lehet, hátha valaki, aki szintén ezen az útvonalon megy majd olvassa és megmentem egy miniszívrohamtól.

aqaba_jordania_4

Az Aqabától délre eső, a szaudi határhoz közeli Tala Bay-en szálltunk meg, a Radisson Blu Tala Bay Resort-ban. Ezt a részt mesterségesen alakították ki azzal a céllal, hogy létrehozzanak egy olyan területet, ahol csak 4-5 csillagos szállodák vannak. A városrész szépségét csak fokozza, hogy a hoteleken kívül van még egy elegáns lakónegyed, pár souvenir bolt és egy yacht kikötő is. A szálloda is mesés volt. Tengerre néző szobát foglaltunk, mert így egy hatalmas erkélyről csodálhattuk minden reggel a szemközti Egyiptom és Izrael hegyeit.

radisson_blu-_tala_bay_resort_jordania

radisson_blu-_tala_bay_resort_jordania_6

Az all inclusive ellátással is – mind az európai, mind közel-keleti fogásokkal – nagyon elégedettek voltunk. Csak ajánlani tudom ezt a szállodát! Az első nap a szálloda medencéit és a Vörös-tengert fedeztük fel. Korallzátony nem volt ugyan a szálloda előtt, de korall telepek igen, ahol rengeteg halat láttam, murénákat, ráját, gömbhalat, bohóchalat és még sorolhatnám. Délután pedig a hotel sétányán keresztül kisétáltunk a lakónegyedbe, majd a kikötőbe.

radisson_blu-_tala_bay_resort_jordania_2

Másnap mentünk Petrába. Mivel nem akartunk egy nagyobb csoporthoz csatlakozni, ezért egy helyi utazási irodával a Via Jordan Travellel szerveztettük le még itthon ezt a napot. Így csak mi ketten utaztunk egy új autóban, és volt velünk egy sofőr és egy idegenvezető is. Az idegenvezetőnket, Ziadot, nem tudom eléggé ajánlani, annyira kitűnő munkát végzett. Amíg a sofőr Petra bejáratánál várt ránk, addig az idegenvezetőnk végig velünk volt Petra meglátogatása alatt, rengeteg információt, storyt, érdekességet elmondott, és rengeteg nagyon jó fotót is csinált rólunk.

petra_jordania_10

Petra meglátogatása egy csodával ért fel. A hely a természet hihetetlen erejének és szépségének illetve az emberi építőművészetnek és találékonyságnak a szerelemgyermeke. Tényleg kevés hely van a földön, ami tiszta boldogságot és bizsergést vált ki az emberből, de Petra biztos, hogy az egyike ezen helyeknek.

petra_jordania_3

A Kincstárhoz (ez van minden képen) vezető út tulajdonképpen egy a földmozgások, a víz és a nabateusok által formált kanyon. Valahol beszűkül, valahol kiszélesedik, így a fény állandó játéka csak egyre misztikusabbá teszi a hely hangulatát. Pár kilométer után a kanyon szűkül, majd egyszer csak előbukkan a Kincstár épülete.

petra_jordania_9

Életem egyik eddigi legcsodálatosabb pillanata volt mikor megláttam. Az öt perces néma ámulat után továbbmentünk és felfedeztük a Kincstár épülete előtti részt, illetve közelebbről is megnéztük az épületet. Tevegelésre is van lehetőség, szerintem ezt sem érdemes kihagyni, ha még valaki nem próbálta. 30 perc nézelődés után továbbmentünk, és újabb részeit néztük meg az “Elveszett Városnak”.

petra_jordania_8

Rengeteg jó állapotban fennmaradt épület található még ezen a kis területen, igazából ha valaki tényleg mindent szeretne látni A-tól Z-ig, akkor arra két nap sem lenne elég. Egy darabig még sétálgattunk az ősi város területén, majd egy rövid pihenő után megkezdtük az utunkat visszafelé. Petrát egyébként a nabateusok hozták létre, mintegy életük fő műveként, amikor a hosszú vándorlásuk során letelepedtek Jordánia területén. A helyszínválasztás nem volt véletlen, ugyanis Petra rendkívül jól védhető volt, annak köszönhetően, hogy a kincstár épületéhez mindössze egy kanyon vezet. A kijjebb fekvő területek nagy teve- és fűszervásárok rendezésére is alkalmasak voltak, így a selyemút vérkeringéséből sem estek ki a nabateusok.

Ezt már olvastad?
Canyonlands - ahol ég és föld találkozik

petra_jordania_7

petra_jordania_11

Két nagy földrengés következtében hanyatlani kezdett a birodalmuk,  majd több évszázad erejéig teljesen feledésbe is merült, mígnem a 19. század elején eljutott az első európai Petrába, és ezzel meg is indult a terület újra felfedezése. Érdemes egyébként kényelmes cipőben nekivágni a napnak, mert minimum 10 kilométer sétára kell számítani. A hosszú nap után megebédeltünk egy helyi étteremben, ahol tradicionális arab fogásokat szolgáltak fel. Nagyon szeretem kipróbálni más nemzetek konyháját és a közel-keleti határozottan az egyik kedvencem lett! Ebéd után már csak egy kétórás autóút várt ránk, vissza Aqaba felé.

etelek_jordania

Szerdán a vörös sivatagba mentünk, Wadi Rum-ba. Ezt a programot itthonról foglaltam le a Wadi Rum Tours-nál. Ez egy családi vállalkozás, a cég tulajdonosa Saleh, a családjával él a sivatag szélén található bedouin faluban, ő vagy valamelyik rokona viszi be a turistákat a sivatag mélyére, az átalakított jeep-ekkel, amíg a felesége a sivatag közepén található luxus sátortáborban készíti a vendégek vacsoráját. Nagyon sok turista sajnos csak két órára jön a sivatagba, szerintem ez még benyomásszerzésre sem elég, ezért mi a teljes napos programot választottuk.

wadi_rum_jordania_2

wadi_rum_jordania_3

wadi_rum_jordania_6

Egy nagy Toyota jeepel indultunk a sivatag mélyére. A jeep át volt alakítva, így a platójáról üvegablakok nélkül lehetett csodálni a sivatag végtelenjlt. Több helyen is kiszálltunk a jeepből, voltunk hatalmas homokdűnéknél, amiket meg is másztunk, kanyonokban, természetes kőhidakon, sőt még a sandboard-ot is kipróbáltuk.

wadi_rum_jordania_15

wadi_rum_jordania_5

Később az ebédünket is egy ilyen lenyűgöző panorámájú helyen fogyasztottuk el. Ebéd után még beljebb merészkedünk a sivatagba. Képzeljetek el egy hatalmas végeláthatatlan területet, a metsző kék éggel, a hegyek vörösesbarna sziluettjével, és a vörös homoktengerrel, ahol hallani lehet a csendet. Egyszerűen lenyűgöző volt, utoljára a kenyai szavannán öntött el ekkora végtelen szabadságérzet. Egyébként az egész programnak a jeep miatt volt egyfajta safari hangulata, amit csak tetézett, hogy még egy sivatagi rókát is láttunk. A kanyon túrák végén behívtak minket teázni egy igazi bedouin sátorba, ahol tényleg megtapasztaltuk, hogy az arab vendégszeretet nem csak legenda.

wadi_rum_jordania_4

A nap végén a sok látnivaló és gyaloglás után, megérkeztünk a sivatag közepén található bedouin sátortáborba. A komplexum “fősátrában” fogyasztottuk el a vacsoránkat, amit Saleh felesége készített. Minden nagyon finom volt, igazán kitettek magukért. Természetesen tradicionális arab ételeket ettünk, mint hummust, arab lepénykenyeret, illetve fűszeres rizses csirkét és persze e mellé jött az elmaradhatatlan menta tea. Innen néztük meg a sivatagi naplementét is, ami tényleg olyan csodálatos mint azt sokan mondják. 15 percenként változik a homok a színe, ahogy a nap izzó korongja lebukik a hegyek mögé. Méltó zárása volt ez egy csodálatos napnak.

wadi_rum_jordania_11

wadi_rum_jordania_10

Az utolsó előtti napunkon, pedig elmentünk Aqaba bazárjába, souvenireket vásárolgatni. Még az első nap lebeszéltem ezt a programot azzal a sofőrünkkel, aki a reptérről a hotelbe hozott be minket. Kitűnő munkát végzett, ezért álljon itt az élérhetősége, hátha valakinek a közeljövőben szüksége lesz rá: (Ala’A Khleifat, e-mail: khleifat.alaa@yahoo.com). Bizalommal ajánlom mindenkinek, mert nagyon segítőkész, jól beszél angolul és leszervez mindent. A vásárolgatás előtt még megnéztünk egy mecsetet, és mivel éppen nem volt ima idő, a sofőrünk kérésére csak nekünk kinyitották és beengedtek minket, ami nagyon nagy dolog, mert alapvetően azokba a mecsetekbe, amik nem turista látványosságként funkcionálnak, nagyon ritkán mehetnek be nem hívők. Maga Aqaba városa egyébként nem sok látnivalót rejt, de nagyon tiszta, rendezett, szép pálmafás sétánya van, és van pár bolt ahol lehet kapi szép souvenireket.

aqaba_jordania

aqaba_jordania_1

aqaba_jordania_3

Jordánia és a Közel-Kelet kultúrája nagyon megfogott. Az emberek vendégszeretete, a sivatag ezer színe, és Petra ősi misztikuma pedig tényleg olyan, amit egyszer mindenkinek át kéne élnie. Sok emberben előítéletek vannak ezzel térséggel szemben, pedig szinte teljesen alaptalanok ezek Jordániára nézve. Végig biztonságban éreztük magunkat, az ország nagyon tiszta és rendezett képét mutatta nekünk, szegénységet se láttunk, tényleg csak nagyon pozitív benyomások értek minket. Összegezve, a Jordániában töltött kicsit kevesebb, mint egy hét csodálatos volt és alig várom hogy visszatérjek a Föld ezen térségébe!

petra_jordania_5

András további kalandjait weboldalán vagy Instagramon is követhetitek!

Copyright © 2016 Peres András . Minden jog fenntartva. A cikkben található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll, írásbeli engedély nélküli felhasználásuk, publikálásuk tilos.