Főoldal / Úticélok / Külföldön / Zanzibár, az illatos fűszersziget
zanzibar_afrika_27

Zanzibár, az illatos fűszersziget

A mi történetünk azzal kezdődött, hogy egy sport szerelmesei lettünk, méghozzá egy olyan sporté, amelyet itthon ritkán lehet űzni. A kiteszörf ugyanis egyenletes, viszonylag erős szelet igényel és az sem hátrány, ha sekély és meleg víz (öböl, lagúna, tó) áll rendelkezésünkre. Magyarországon akadnak ugyan megfelelő körülmények a Balaton és a Velencei tó bizonyos részein, de ha nem kívánunk kockára fagyni 1-1 csúszás után, leginkább csak a nyári hónapokat tudjuk élvezni. Így oktatóként ebből a sportból megélni sajnos nem lehet.

zanzibar_afrika_26

zanzibar_afrika_23

Nyakunkba vettük hát a világot és sokáig 3-4 hónapos időszakokra költöztünk külföldre és dolgoztunk 1-1 kite iskolának. Jártunk Mauritiuson, Egyiptomban, Thaiföldön, Vietnámban, a Karib- térségben és néhány európai országban. A sok éves tapasztalatnak köszönhetően ma már a saját módszereinkkel és felszereléssel oktatunk, állandó nyári szpotunk Lo Stagnone, Szicília. A sziget déli fekvésének köszönhetően itt európai viszonylatban rendkívül hosszú a szezon, áprilistól egészen novemberig kellemes a hőmérséklet, a szél pedig sosem okoz csalódást.

Telelés Zanzibáron

zanzibar_afrika_10

zanzibar_afrika_06

A téli hónapok jelentik számunkra a pihenést, de mivel a hideget sokáig egyikünk sem viseli jól, december közepén lecsaptunk egy olcsó repjegyre és Zanzibár szigetére utaztunk felfedezni a híres Paje Beach-et, az ottani kite paradicsomot. Paje a sziget déli részén helyezkedik el Bwejuu és Jambiani között. Ezekben a kis falvakban kevesebb a turista, mint északon, nincsenek nagy hotelek, autentikus kis tengerparti bungalowkban lehet megszállni és a helyiek mindennapjaiba is könnyedén betekintést nyerhetünk.

zanzibar_afrika_07

zanzibar_afrika_05

A lakosság döntő többsége muszlim, a hivatalos nyelv a szuahéli. Az életszínvonal természetesen alacsonyabb, mint ami nálunk megszokott, de az afrikai kontinensre jellemző mélyszegénységgel és éhínséggel azért itt nem találkoztunk. A sziget természeti adottságai csodásak, és az esős évszaknak köszönhetően rengeteg gyümölcs, zöldség és fűszer terem a sűrű trópusi erdőkben. Zanzibár szigetét egyébként a Mafia-szigettel együtt Fűszer-szigeteknek is nevezik.

zanzibar_afrika_03

zanzibar_afrika_02

Az ott töltött öt hét számunkra főleg a pihenésről szólt, de nem lett volna teljes az öröm, ha nem vesszük ki a részünket néhány turista programból. Amit mindenképp látni szerettünk volna, azok a közel 200 éves óriásteknősök a Börtön-szigeten és a különböző fűszernövények, amiket mi többnyire itthon már csak por formában vásárolunk meg a szupermarketben. Szerencsénkre 24 éve él Zanzibáron egy lenyűgöző és kedves magyar idegenvezető nő, aki felejthetetlenné tette kis csapatunk számára a kirándulást.

zanzibar_afrika_12

Elkísért minket a fűszer túrára, ahol a vörös banántól kezdve, a szerecsendión át, egészen a nálunk kuriózumnak számító durián gyümölcsig mindent láthattunk, kóstolhattunk és mindenről informálódhattunk. A kb. 2 órás túra alatt a segédje banánlevélből készített nekünk fejdíszeket, férfiaknak nyakkendőket, nőknek pedig nyakláncokat, és a gyerekeknek még apró fülbevalókat is ajándékoztak. Végignéztük, hogy kell felmászni egy hatalmas pálmára kókuszdióért (persze nem tudnánk utánuk csinálni), végül pedig vásárolhattunk a fűszerfarm friss terméseiből.

zanzibar_afrika_15

Ami a közlekedést illeti, Zanzibáron nincs egyszerű dolga a turistának, a buszmenetrend ugyanis enyhén szólva megbízhatatlan, sőt sok helyen magát a megállót is csak a legtapasztaltabbak ismerik fel. A helyiek főleg az úgynevezett daladalával közlekednek, ami nagyjából egy nyitott hátú kisbusznak felel meg, melyben a korlátozott ülőhelyek száma nem tántorítja el az utazni vágyót, általában annyian csimpaszkodnak a busz hátulján, amennyi tenyér elfér egymás mellett a „kapaszkodón”.

Ezt már olvastad?
Everglades - az aligátorok hazája

zanzibar_afrika_01

Kényelmes tömegközlekedési eszköz híján tehát a külföldiek leginkább taxival mennek el A-ból B-be. Mi is így jutottunk el a fűszerfarmra, ami már félúton volt a sziget központja, Stone Town felé, ezért úgy döntöttünk, hogy kihozzuk a maximumot a kirándulós napból és egy füst alatt megnézzük a Börtön-szigeten élő teknősöket is. A sziget mindössze fél órás hajóútra van Zanzibár Citytől, nevével ellentétben sosem funkcionált börtönként, a sárgaláz idején azonban idehozták a betegeket, megállítva ezzel a fertőzés terjedését. Jelenleg több száz óriásteknősnek ad otthont, a legidősebb több mint 200 éves. A bejáratnál kapunk leveleket, amikkel aztán etethetjük a felnőtt példányokat, akik körülöttünk sétálgatnak, a bölcsibe és az oviba viszont csak rácson át kukkanthatunk be.

zanzibar_afrika_14

Az állatvilág még egy ritka fajával, a vörös colobus majommal is megismerkedtünk Zanzibár szigetén. A Jozani Forest-ben élő majmok már hozzászoktak az emberek látványához, nem próbálnak elrejtőzni, így egészen közeli fotókat is lehet csinálni róluk. Mi thaiföldi tartózkodásunk alatt már etettünk-itattunk és simogattunk is kismajmokat, ettől az élménytől a mostani azért elmaradt, de annak, aki életében először lát testközelből ilyen állatokat, biztosan emlékezetes pillanat marad.

zanzibar_afrika_25

zanzibar_afrika_29

Minél többet utazik az ember, annál kevésbé döbben meg az újjal való találkozáskor, minél többet látunk, annál inkább általánosítunk. Korábban nem gondoltam volna, hogy meg lehet szokni azt a látványt, ami a Turks és Caicos szigeteken fogadott minden reggel.

zanzibar_afrika_28

zanzibar_afrika_21
A kristálytiszta türkizkék vizet, a vakító fehér homokos partot és a hajladozó pálmafák sokaságát. Ahogy azt sem gondoltam, hogy képes leszek hónapokig élni egy olyan helyen, ahol hemzsegnek a csótányok és egy béka a társam a zuhanyzóban. Az utazás, a különböző kultúrákkal és hagyományokkal való ismerkedés, illetve a helyiek életvitelének tanulmányozása valóban olyan leckékre tanít, amiket mindenkinek meg kéne tapasztalnia.

zanzibar_afrika_08

zanzibar_afrika_20

Afrikában a szegénység ellenére rengeteg mosolygós arccal találkozik az ember, ami egy nyugati kultúrában nevelkedett fiatal számára szokatlan jelenség. Mi itthon azt látjuk, hogy a siker a boldogság kulcsa és mindenki a pénzt hajszolja. A szép háztól, a jól fizető állástól és a szociális biztonságtól várjuk a csodát, mégsem vagyunk elégedettek, ha mindez megadatik nekünk. Mi nagyon örülünk, hogy újabb példát láttunk arra, hogy az élet nem feltétlenül kell, hogy erről szóljon, és hálásak vagyunk azért, hogy 1-1 út során újra és újra ráébredünk arra, milyen szerencsések vagyunk.

zanzibar_afrika_11

zanzibar_afrika_09

zanzibar_afrika_24

Copyright © 2017  Follow the wind. Minden jog fenntartva. A cikkben található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll,  írásbeli engedély nélküli felhasználásuk, publikálásuk tilos.