Főoldal / Úticélok / Külföldön / Barangolás Skye szigetén lakóautóval

Barangolás Skye szigetén lakóautóval

Skóciába már régóta húzott a szívem. Gyönyörű hegyek, völgyek, szigetek, tengerpartok, kastélyok és városok jellemzik az országot. A nyáron végre alkalmam volt ellátogatni a legendák földjére. A Spaceships cégtől béreltünk egy kis lakóautót, mellyel 16 nap alatt fedeztük fel az országot. Bár nehéz választani, de számomra Skócia legszebb helye Skye szigete. 1995 óta a szigetet a Skye hídon is el lehet érni, nem szükséges már csupán a kompra hagyatkozni.

Gondolom sokak számára ismerős lehet az Old Man of Storr látványa könyvekből és a különböző internetes oldalakról. Ez Skye legnépszerűbb látványossága, melyhez egy 45 perces túra vezet. Számomra nagyon különleges élmény volt élőben látni ezt a csodás helyet.

Naplementekor érkeztünk, és legnagyobb meglepetésemre senki más nem volt a csúcson. A felfele vezető úton is csupán három emberrel találkoztunk, akik lefelé ballagtak. Nagyon élveztük a nyugodt, csendes tájat és ahogy a nap narancssárgába öltözteti a felhőket. Ha ez nem lett volna elég, később még a Hold is előbukkant és gyönyörűen világított a lefelé vezető utunkon.

Rengeteg bárány és nyúl is előmerészkedett, hisz már nem volt olyan sok turista, mint napközben. Ha egy igazi különleges élményre vágysz, amikor nem hemzseg a hely a sok turistától és nem alakul ki “dugó” az útvonalon, akkor mindenképp vagy kora reggel vagy este naplementekor menj! A túra kb. 4,5 km és 1,5-2 órát vesz igénybe.

Másik kedvenc helyem a szigeten a Fairy Glens volt. Ez egy igen bizarr hely tölcsér alakú dombokkal, oszlop sziklákkal és kövekből kialakított kör építményekkel. A legenda úgy tartja, hogy tündérek laknak itt, és az ide látogatók mindenféle érdekes dolgot építenek az itt található kövekből ajándék gyanánt. Ezek között az alkotások között sétálva, egy teljesen másik világba csöppen az ember.

Ide szintén naplementekor érkeztünk, bár sajnos nagyon borús volt az égbolt, így szürke táj fogadott. Ennek ellenére nagyon élveztük, hogy ismét sikerült elkerülni a nagy tömeget és egyedül a bárányok nyújtottak társaságot nekünk.

Egy kevésbé ismert rövid túra a térségben, ami nagyon szép látványt nyújt, az a Brother’s Point (Rubha nam Brathairean). Kb 3,5 km a túrára 1-2 órát kell szánni. Mi délben indultunk el erre a kirándulásra, a hely egyébként nagyon kedvelt a madarászok között is. Mi is rengeteg különböző madarat figyelhettünk meg, köztük kárókatonát, szürke gémet és sirályt.

A túra legvégén a Trotternish legkeletibb pontján álltunk. Számomra a túra fénypontját azonban a távolban lévő Kilt szikla és Mealt vízesés látványa nyújtotta. Később átvezettünk az ehhez tartozó kilátó parkolójához is. Innen szerintem kevésbé volt szép a látvány, túl közel van a kilátópont a vízeséshez, és nem lehet jól látni az egészet.

A Neist Point is bizonyára sokak számára ismert hely. Aki fel akar mászni az An t-Aigeach tetejére és utána el akar sétálni egészen a világítótoronyig, annak minimum 2 órát kell erre a programra szánni. Mivel az egész teret be lehet látni már a parkolóból, így nem is gondolná az ember, hogy fárasztó lesz az út. Ennek ellenére bizony megizzadtunk a végére.

Elég sokat kell mászni, mire feljut az ember a domb tetejére, ahonnan remek kilátás nyílik a világítótoronyra. Nagyon vigyázni kell itt, mert nincs semmiféle korlát, csupán a mélység és csak egy rossz mozdulat és máris megvan a baj! Állítólag Neist Point remek hely bálna és delfin megfigyelésre, mi sajnos nem voltunk szerencsések. A világítótoronyba nem lehet bemenni, viszont megéri elsétálni egészen az út végéig. Miután kigyönyörködrünk magunkat, ideje volt visszasétálni a parkolóba a rengeteg lépcsőn át. Jó kis edzés!

A Fairy Pools számomra egy kicsit csalódás volt. Az interneten rengeteg mesebeli kép kering erről helyről, melyek szerintem igencsak eltorzítják a valóságot. Persze gyönyörű hely, de szerintem sokkal több hasonló vagy ennél is szebb hellyel találkoztunk Skóciában, ami nem ennyire felkapott. A turistaút a Brittle folyó mentén halad, mely egyes helyeken medencéket és vízeséseket alkot. Az 1-2 órát igénylő út nagyon egyértelmű és viszonylag könnyű, tehát gyerekeknek is szívesen ajánlom. A bátrabbak pedig csobbanhatnak is egyet valamelyik természetes medencében.

Skye szigete az elmúlt években nagyon népszerűvé vált és a turisták száma megsokszorozódott. A sziget nem volt felkészülve az ilyen mértékű turistaözönre és sajnos nem tudott elég gyorsan fejlődni, hogy mindenkit ellásson parkolóval és szállással. A legtöbb helyen az emberek szabálytalanul az út mellett parkolnak, mert nincs elég megfelelően kialakított parkoló. Ez sok bonyodalmat okoz, hisz lassítják a forgalmat, nehezítik a helyi lakosok közlekedését és sokszor rongálják az út mellett termesztett veteményt. A helyi önkormányzatok tisztában vannak a problémával és tervezik, hogy több parkolót építenek, ez azonban sajnos időigényes. Addig is mindenkinek azt javaslom, hogy legyen tapintatos, amikor parkol, próbálja meg úgy szervezni a napját, hogy a fő nevezetességekhez a kevésbé frekventált időpontban menjen.

Mi egy kis lakóautóval jártuk be a szigetet. Habár a vadkempingezés megengedett Skóciában, én mégis mindenkit arra bíztatok, hogy ha lehetséges, akkor kempingben töltse az éjszakát. Itt van mód tisztálkodásra, wc és wifi használatra, valamint edények elmosására. Sok helyi lakos vagy farmer üzemeltet kempinget. Ha náluk szállunk meg, pénzt viszünk a helyi gazdaságba. Mi nem foglaltunk előre szállást, mert a lakóautó rengeteg szabadságot nyújtott, így minden éjszakát másik kempingben töltöttünk.

A Torvaig Kemping volt a kedvencem Skye szigetén. A házigazda nagyon kedves és segítőkész volt, naprakész információval látott el az időjárásról és a környékről. £20-ot fizettünk kettőnkre és a lakóautóra. A zuhanyzók és WC-k tiszták voltak. Egy külön szobában mosó és szárítógép is volt, valamint mosogatócsapok is a koszos edényeknek. Utunk során az egyetlen kemping volt, mely külön dugattyúkkal szolgált elemek és mobiltelefonok töltésére. A wifi használata £3.00-ba került egy teljes napra. A kempinget bezárják este 11-kor éjszakára, ilyenkor már járművel nem lehet a kapun át közlekedni. Azonban így is rengeteg időnk volt, hogy elmenjünk az Old man of Storr-hoz, megnézzük a naplementét és utána visszatérjünk a kempingbe.

Második esténket a szigeten az Uig Bay Kempingben töltöttük. Itt csak £7.50 volt az éjszaka személyenként, de az ár tükrözte a szolgáltatásokat. Az itteni WC-k és zuhanyzók egy elég öreg épületben helyezkedtek el és nem volt olyan nagy tisztaság, mint amit máshol megszoktunk. Ennek ellenére meg voltunk elégedve a kempinggel, mert a célnak megfelelt. Itt is voltak mosogatócsapok és wifi-t lehetett venni £5-ért. A kemping közel található a Fairy Glen-hez, tehát tökéletes lehet annak, aki szeretné meglátogatni azt a csodás helyet.

Utolsó éjszakánkat a Glenbrittle Kempingben töltöttük. Itt £9-ba került egy éjszaka fejenként. Ez egy hatalmas kemping, melyhez tartozik egy kis kávézó és bolt is, ahol friss péksüteményeket, sőt házikenyeret is árulnak. A kemping tökéletes lehet a vízisport kedvelőinek, hisz közvetlen a tenger mellett fekszik. Láttunk több szörföst és paddleboardert is. Mi is kedvet kaptunk egy tengerparti sárkányröptetéshez. A kempingben minden szép és tiszta volt. A hely negatívuma, hogy csak egyetlen WC és zuhanyzó blokk található területén, és mivel nagyon nagy a kemping, így bizony sokat kell sétálni. Wifi és térerő szintén nincs a kempingben, ami megnehezíti a következő nap szervezését és időjárásjelentés megtekintését.

Remélem kedvet kaptatok Skye felfedezéséhez. Mi augusztusban voltunk a szigeten. Azt javaslom mindenkinek, legyen megfelelő öltözéke (vízálló bakancs, kabát és nadrág) és akkor a rossz idő sem tudja elrontani a nyaralást!
Enikő további utazási beszámolóit weboldalán olvashatjátok, utazásait nyomon követhetitek Instagramon is.

Copyright © 2017 Krix Enikő. Minden jog fenntartva. A cikkben található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll,  írásbeli engedély nélküli felhasználásuk, publikálásuk tilos.