Tátrai túrák Zakopane környékén

Öt nap túrázás, kirándulás, pihenés, városnézés, finom helyi ételek …. Röviden így lehetne jellemezni a hozzánk legközelebb álló hegységben, a Magas-Tátrában töltött néhány napunkat. A város nyáron a turisták paradicsoma, az itt élők száma kb. 30 ezerre tehető, de a nyári és téli csúcsszezonban akár a 120 ezres lélekszámot is eléri a település. A dombok között, majd 50 négyzetkilométeren megannyi szállással és idegenforgalommal foglalkozó vendégszerető lengyel vár. Balassagyarmatról a szlovák–lengyel határon keresztül 3,5 óra alatt érkeztünk Zakopaneba, ahol már sokadszorra szálltunk meg a Villa Swoboda panzióban.

- hirdetés -

Az autónkat a szállásnál hagyva, gyors túrafelszerelés váltás, és már indultunk is a városhoz közeli kisebb kilátóhoz a helyi kisbusszal, amivel 5 zlotyi/fő-ért a közelben szinte bárhová eljuthatunk. Az Olczai-völgy és a Nagy-halom (1328 m) kedvelt kilátópontjához sétáltunk fel, ami remek panorámát biztosít Zakopanéra és a környező hegyekre. A táv 7,5 km volt kb. 600 m-es szintkülönbséggel. Délután elfoglalva a szobáinkat, (1-2-3-4 ágyas, külön fürdő- wc), letisztítva a túra porát, a barátságos étteremben házi jellegű vacsorát fogyasztottuk el (vacsorára mindennap jellegzetes lengyel levesekből, húsokból, ill süteményekből álló fogásokat kaptunk – személy szerint én imádom az ízvilágukat).

Másnap reggel svédasztalos reggeli után indultunk a Giewont csúcsához (1894 m). Mivel ez az egyik legkedveltebb lengyel természeti látnivalóról korán indultunk, hogy elkerüljük a tömeget. Mivel láncos-mászós rész is akad a vége felé, csúcsszezonban akár több órás várakozás is előfordulhat.

A csúcson csodás kilátás fogadott, néhol felhőkbe burkolva a tájat. A 20-30 perces pihenő és az energiaraktárak feltöltése után elköszöntünk a csodás látványtól és láncos részen ereszkedtünk le a “Teaház”-hoz, ahol most egy kis büfé működik. A táv 12 km volt, a szintkülönbség 1050 méter, de a csúcsról elénk táruló látvány kárpótolt a túra fáradalmaiért.

Következő reggel a Lengyel-Öt-tó völgye volt a cél, ahova az utóbbi idők leglátogatottabb turista látványosságnak örvendő Morskie Oko útvonalán indultunk. A lengyelek legnépszerűbb kirándulóhelye hírnevének köszönhetően valóban zsúfolt, így itt is ajánlott a korai indulás. A Mickiewicz-vízesés mellett kanyarodtunk fel jobbra, és haladtunk a Lengyel Tátra egyik legszebb völgyében, a Nagy-tó (1664 m) felé, ami egyben a legmélyebb is (79,3 m). A tó előtt még megcsodáltuk a 70 méter magasról lezúduló Siklawa- vízesést.

Az Elülső-tó partján az Öt-tavi menedékházban egy kicsit megpihentünk, de mivel remek napos időben érkeztünk, ezért a többi tó partján sétálva tovább emelkedtünk, hogy minél magasabbról rálássunk az Öt-tó völgyére. A mai táv 16 km és 780 m szintkülönbség.

- hirdetés -

A negyedik napon Kuznicéból indultunk a Gasienica-völgyben található Murowaniec menedékház (1500 m) felé, majd a Lilom-hágót (1947 m) érintve a Tátra legismertebb felvonójához, a Gáspár csúcs (1987 m) lábához értünk.

A Liliom-hágóból néhányan egy nehezebb (fekete turista úton) vonalon haladtunk tovább, a szebb/magasabb kilátás reményében. Nos ez a spontán ötlet, az egyik legjobb döntésnek bizonyult. Bár az idő felhős volt, ahogy haladtunk a tavak között a néha kikukucskáló napsugár csodás színekbe festette a tájat. A remek fotók és élmények mellett még ráadásként testközelből élvezhettük egy zerge csapat társaságát.

A Svinica-hágóba érkeztünk, ahol már igen ködös és felhős idő fogadott a lengyel oldal felől, a szlovák oldalról pedig a szél borzolta a felhőket visszafelé. Tudni kell, hogy a gerinc a szlovák és a lengyel határvonal, tehát viccesen a szlovák oldal nem fogadta a lengyel felhőket. Innen a gerincen végig kísért minket ez az időjárási látvány. A Gáspár-csúcshoz érve, teli élményekkel és elégedetten értünk be a csapat többi tagját, de 5 perc múlva megérkezett az égi áldás, így nem kockáztatunk meg a gyalogos leereszkedést, hanem a felvonóval indultunk lefelé (75 zlotyi ).

- hirdetés -

Utolsó napra már nem maradt más hátra: Zakopane, sétáló utca, Gubalowka, sajt és áfonyalekvár, néhány jellegzetes és kihagyhatatlan dolgok a városban és környékén. Aki kevésbé szereti hegymászását, felvonóval is eljuthat több helyre a Tátrában, bár nem olcsók az élmény megéri. A városban is akad elég látnivaló és többfajta pihenési lehetőség: fatemplomok, régi temetők, aqua park és még megannyi lehetőség.

Néhány tipp az utazáshoz:

• Biztosítás: A túrázáshoz ajánlatos rendelkezni európai biztosítási kártyával és baleset biztosítással, ami magába foglalja a helikopteres mentést (ha nincs és baleset ér, a mentés és orvosi ellátás akár több millió forint is lehet).
  • Időjárás: Túrázás előtt mindig nézzetek időjárásjelentést. A hegyekben gyorsan változik az időjárás, napos időből fél óra alatt esős, ködös idő kerekedhet. A hőmérséklet és az eső hatására a 2000 m feletti részeken még augusztusban is lehet hó.

- hirdetés -
  • Felszerelés: Az időjárás és a magashegységi sajátosságok miatt érdemes jól felkészülni, az esőálló ruházat és a túrabakancs legyen mindig alapfelszerelés. Több esetben láttunk edzőcipőben, szandálban, utcai cipőben túrázni embereket! Nos, röviden: nem ide való lábbelik! S hogy miért? Mert csúszhat, a köves sziklás rész (esőben kifejezetten veszélyes magunkra és másra nézve is), az apró kő, ha bejut a lábbelibe, rálépés esetén vág, ami elesést, mások elsodrását eredményezheti. Tessék komolyan venni a megelőzést és magunk biztonságát.
  • Belépők: Lengyel oldalon miden útvonalon belépőt kérnek, aminek az ára 5 zlotyi, a befolyó összeget, visszaforgatják a Tátra fejlesztésére. A parkolásért is fizetni kell, 15-20 zlotyi személyautónként.
  • Útvonalak: Minden útvonal színekkel van jelölve, illetve táblákkal, amin magassági adatok és táv is fel van tüntetve. Kék, sárga, zöld, piros és fekete útvonalak a nehézséget jelölik, és egy körülbelüli menetidőt átlagos haladási sebességet számolva. A túrák nehézsége miatt, a fizikai állapotunkat érdemes előre felmérni. A rövid távtól a több órás útvonalig, az enyhe emelkedővel elérhető menedékházaktól a láncos mászós szakaszokig sokféle úttal találkozhatunk. Aki először jár ott, érdemes már rutinos, több túrán részt vett vezetőtől tanácsot kérni, előre tervezni.

Zakopane környékét és az egész Magas-Tátrát bátran javaslom azoknak, akik szeretik a természetet, a nyugalmat és a finom helyi specialitásokat. Itt minden más, más érték, más nézőpont, egészségesebb szemlélet. Nyugodtabb, türelmesebb és mosolygósabb arcok jönnek velünk szembe. Személy szerint én imádom a fizikai kihívásokat, a remek társaságot, a szép tájat, az ottani ízvilágot, ezért merem állítani, hogy egy csodavilág és talán nemcsak a számomra. Öt nap alatt közel 100 km-t tettünk meg, csúcstúrákkal, nagy szintkülönbségekkel, esténkénti városlátogatással, mégis elégedetten és nem fáradtan tértem haza. Remélem sikerült kedvet csinálom és egyre több honfitárssal fogok találkozni a jövőben.
Köszönettel tartozom Nagy Árpádnak, aki a ezen a túrán is remek vezetőnek bizonyult, a háta mögött 200-nál is több tátrai túrával.

Copyright © 2017 Barna Zsolt. Minden jog fenntartva. A cikkben található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll, írásbeli engedély nélküli felhasználásuk, publikálásuk tilos.