Főoldal / Úticélok / Külföldön / Thaiföldi kalandozások – Chiang Mai színei és ízei

Thaiföldi kalandozások – Chiang Mai színei és ízei

Thaiföldi kalandozásunk folytatódik. A legendás Four Seasons vendéglátás thai módra, mennyei thai ételek, Chiang Mai különleges tájai, amik az útikönyvekből kimaradtak, és még több thai étel amit megpróbáltak megtanítani elkészíteni, a végén olasz kajával és vízen lebegéssel a rizsföldek mellett.

Cikkünk előző részében Chiang Mai legendás templomait mutattuk be, most pedig Chiang Mai külső kerületeibe kalandozunk, és részt veszünk egy különleges Thai főzőtanfolyamon is. De kezdjük ott, ahol az előző cikkünk végén abbahagytuk.

dertour_hungaria_banner

A félnapos templomlátogatás után egyenesen a szállásunk felé vettük az irányt. Elég izgatottak voltunk, ugyanis a következő két napban a Fours Seasons Chiang Mai, a régió egyik legexkluzívabb szállodájának vendéglátását élvezhettük. Thaiföldön mindenki feltűnően kedves, de ezt hatványozottan éreztük amikor a szálloda előtt az autóból kiszállva fél tucatnyi mosolygós alkalmazott üdvözölt minket. A Thaiföldön elmaradhatatlan friss virágokból készült garland és a welcome drink után egy rövid ceremónia következett, melyen egy füstölő elhelyezésével és a kertben álló kis szentély négy sarkán elhelyezett harangot megkongatva biztosítottuk jó szerencsénket, valamint hogy kellemes legyen az itt tartózkodásunk.

four_seasons_chiang_mai_19

Nézzétek meg a Thaiföldi kalandozásunkról készített videónkat!

A Lanna stílusban épült hotel kialakítása nagyban hasonlít egy thai faluéra, így itt is egy működő rizsföld köré épült a hotel 98 luxusbungalója és a kiszolgálóépületek. A 8 hektáron elterülő szálloda gyakorlatilag a dzsungelben kapott helyet. A buja növényzetet 40 kertész gondozza, de ebbe beletartozik az a tucatnyi földműves is, akik a szálloda saját központi helyen lévő rizsföldjén dolgozik, hogy így varázsoljanak igazán autentikus légkört az itt megszálló vendégek köré. A Four Seasons nem véletlenül a világ egyik legnépszerűbb és legismertebb luxus-szállodalánca, itt gyalog csak külön kérésre engednek a bungalódhoz, végtére is pihenni jöttél. Minket is a csomagjainkkal együtt egy elektromos Buggy-val vittek a 1504-es szobáig, ami egy 70 m2-es, a rizsföldekre néző teraszos bungalót jelentett a valóságban. Hihetetlenül igényes és gondos anyagválasztás jellemezte az egész épületet, ahol lehetett ott természetes anyagokat használtak, és a bekészítések is mellőztek minden felesleges csomagolást. Az ámuldozásra nem volt sok időnk, alig 3/4 óránk maradt a következő programig.

Az a hír járta, hogy este mi főzzük meg a saját vacsoránkat, ami érdekes fejlemény volt hiszen tudtuk, hogy a főzőtanfolyamunk csak másnap lesz. A Rim Tai Kitchen egyike a szálloda 3 éttermének, és bizony tradicionális thai ételeket kínál. Ahogy beléptünk egyből világossá vált, hogy ez nem tréfa és valóban mi fogunk főzni. Persze mindenki kapott maga mellé egy-egy profi segítőt, így meglepően jó ételek készültek. Persze ez csak a másnapi főzőtanfolyam bemelegítése volt, és bár mindenki megehette a saját vagy kollégája főztjét, azért a séf és segítői pillanatok alatt megtöltötték az asztalt finomabbnál finomabb thai falatokkal; biztos ami biztos. Én személy szerint Észak-Thaiföld egyik tradicionális leveséért, a Khao Soi Gai-ért voltam felelős, amit kb. 10 perc alatt sikerült elkészíteni (természetesen egy szakács hölgy aktív közreműködésének köszönhetően) és olyan finom lett, hogy azóta is tervezgetem, hogy itthon is elkészítem.  Igazából a különböző Pad thai variációktól kezdve a Gai Pad Med Mamuang-ig bármivel szerencsét próbálhattunk volna, de a nagyobb kihívásokat meghagytuk másnapra.

fozotanfolyam_four_seasons_09_benyei_zoltan

fényképezte: Bényei Zoltán © 2017

fozotanfolyam_four_seasonsi_05

Másnap a bőséges svédasztalos reggeli után egy 4 órás testmozgás várt ránk. Chiang Mai déli részén, egy kertvárosi ház előtt tett ki minket a busz, ahol a túravezetőnk már teljes kerékpáros felszerelésben várt ránk A Chiang Mai biking 2005 óta kínál vezetett kerékpáros túrákat a környéken. Mi a “Colors of Chiang Mai” elnevezésű, 5 órás túra egy rövidített változatán vettünk részt. Bár a lehető legmelegebb időpontban 11 és 3 óra között kerékpároztunk, ettől függetlenül az Észak-Thaiföldi nap mégsem égetett annyira, mint a déli országrészben, így kellemesen barangolhattunk a rizsföldek mellett. A kerékpárválaszték meglepően széles volt. Gyakorlatilag mindenféle (MTB, City, Cross, Trekking stb…) kerékpárból állt, 6-8 kiválóan felszerelt és tökéletes állapotú az udvaron és persze gyerekülés is, sőt utánfutó is, így nincs akadálya, hogy akár egy egész család nekivághasson a túrának.

four_seasons_chiang_mai_02

Az út egy része – míg be nem értünk a rizsföldek mellé – egy főút mellett haladt. Habár a thaiok elég sportosan vezetnek érdekes módon itt egyszer sem éreztem veszélyben magam, nem úgy, mint a budapesti forgalomban időként. Amint leértünk a főútról egymás után vártak minket a látnivalók. A Wat ko Klang templomot útba ejtve ellátogattunk a MCKean rehabilitációs központba, ami egykor egy a külvilágtól teljesen elszeparált “lepratelep” volt. Ma már testi fogyatékkal élők számára nyújt otthont és munkalehetőséget. A központ kisboltjában az általuk készített kézműves termékeket vásárolhatjuk meg, amivel támogatjuk az intézet munkáját és dolgozóit.

Ezt már olvastad?
Brazília – Salvador de Bahia

chiang_mai_kerekpartura_08

Következő úti célunk egy általános iskola volt, de persze még megálltunk a rizsföldek mellett, és egy helyi pékségben az éppen frissen elkészült süteményből is jutott nekünk kóstoló. Az iskola a mellette álló templom a Phra Non Nong Phueng nevét viseli, és a biciklitúránk egy kiemelkedő látványossága volt. Messze magunk mögött hagyva a szokásos turista látványosságokat ez egy olyan hely volt, ahol igazán bepillantást nyerhettünk a thai hétköznapokba, a kisiskolások és tanáraik hétköznapjaiba. Az embernek olyan érzése támadt, mintha fizetett statiszták lennének a gyerkőcök, de minimum jelezték volna előre, hogy érkezünk. Persze erről szó sem volt; ez a közvetlenség és kedvesség ilyen fiatalon még szembetűnőbb volt. Bátran és érdeklődve jöttek oda hozzánk és invitáltak a játékra. De nem csak ezen ámultunk, hanem a körülményeken is. Chiang Mai külső kerületeiben voltunk, de gyönyörűen berendezett és felszerelt iskola várt minket, ahol tényleg élmény a tanulás, pláne ha olyan kedves tanárok és személyzet jár hozzá, mint az övék.

chiang_mai_kerekpartura_09

Továbbhaladva már csak a Wiang Kum Kam, vagyis az ősi város megmaradt emlékeinek felkutatása várt ránk, úgy mint a Wat Pupia romjai, vagy az egyetlen megmaradt és még ma is működő templom, a Wat Chedi Liam. Igazán különleges élmény volt végigjárni Chiang Mai “titkos helyeit” ami biztos, hogy nem szerepel az útikönyvekben. Az idő azonban szorított, még a lerövidített program is hosszúnak bizonyult…késésben voltunk ugyanis a főzőtanfolyamunkról.

chiang_mai_kerekpartura_07

chiang_mai_kerekpartura_12

Robogtunk vissza a Four Seasons-be, és egy gyors átöltözést követően már azon kaptuk magunkat, hogy Rim Tai Kitchen főzőiskolájának “padjában” próbáljuk ellesni a séftől a Thom Yom Goong leves, és a Som Tam Ma La Kor saláta elkészítésének minden csínját-bínját. Gondosan és precízen magyarázza, hogy milyen hozzávalókat hogyan és mikor teszünk össze. Amikor elkészítette a két referenciatányért még borzasztóan lelkes voltam, hogy ez láthatóan tényleg nagyon egyszerű, azonban pár pillanattal később már gondban voltam a saját kis konyharészemben. Persze azért nem estem pánikba, már ha a kikészített 3 zöld csilipaprika magjainak lövedékként való felhasználása nem számít annak. (szerencsére emberéletben kár nem esett és még a videón sem látszik 🙂 ).

Egy szó mint száz végül azért egy kisebb koprodukció keretében sikerült nekem is, és a kollégáknak is elkészíteni a levest és a salátát. Természetesen mindenki a saját főztjét ehette ebédre, ami az én esetemben a három csilipaprika belefőzésével nagyon közel került az ehetetlenül csípőshöz, de a saláta kellemes meglepetés volt (persze tudom, ki tud elrontani egy salátát?).

Nézzétek meg a Thaiföldi kalandozásunkról készített videónkat!

A nap hátralévő részébe körbejártuk még a luxushotelt és ízelítőt kaptunk abból, hogy hogyan is múlatja az időt pl. Will Smith, aki pár hónappal előttünk fordult meg a Four Seasons Chiang Mai egyik több hálószobás privát medencés házában, ahol bizony 0-24 órában komornyik leste a filmsztár minden kívánságát. Ő mégis inkább a szállodaigazgatóval járt a közeli hegyekben biciklitúrán. Azzal a Michael Branham-mel, aki minket koktélozásra és vacsorára várt naplementekor a szálloda medencéjénél. A végtelenül közvetlen és igen beszédes Branham Úr nem csak végigkóstoltatta velünk a kedvenc koktéljait, hanem mesélt kalandos életéről is, ami Németországtól, Las Vegason, Balin és Tokión át egészen Észak-Thaiföldig vezetett. A Stéphane Calvet által vezetett konyha mindeközben jobbnál-jobb olasz ételekkel csillapította az éhségünket.

four_seasons_chiang_mai_06

Egy luxusszállodában nem mondanak nemet. Pláne, ha a szállodaigazgatónak teszed fel a kérdést: hogy ugyan van-e lehetőség arra, hogy a rizsföldekre néző, fáklyákkal szegélyezett úszómedencébe még csobbanjunk így 4 órával a hivatalos zárás után? A válasz természetesen igen volt, és a szálloda bárjai is rendelkezésre álltak, ha bármikor megszomjaznánk a csillagok alatti lebegésben. A bár szolgáltatásait nem, de az úszómedencét naná, hogy igénybe vettük. Felejthetetlen élmény marad!

four_seasons_chiang_mai_18

PRO TIPP: Ha Thaiföldön bármikor szembetalálkozunk egy látszatra tömény italt tartalmazó üveggel, amiben egy kobrát és egy skorpiót együtt vélünk felfedezni, akkor azonnal meneküljünk. A két állat “mérge” ugyanis (Branham Úr állítása szerint) 20 perces vakságot és pokoli fejfájást okoz…hiszünk neki. De azt már nem, hogy a csak kobrát tartalmazó italból bátran fogyaszthatunk:).

A Thaföldi körutazáson a DERTOUR Magyarország meghívására vettünk részt.

Copyright © 2017 Világutazó  Minden jog fenntartva. A cikkben található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll, írásbeli engedély nélküli felhasználásuk, publikálásuk tilos.