Főoldal / Úticélok / Külföldön / Az észak-erdélyi hegyek fejedelme, a Radnai-havasok
radnai_hegyseg_erdely_22

Az észak-erdélyi hegyek fejedelme, a Radnai-havasok

A Radnai-havasokról mindig a harmónia jut eszembe. A sziklás hegycsúcsokat megszelídítik a hullámzó füves hegyhátak, és a tengerszemek életet visznek bele, békés összképet alkotva.

Budapesttől 550 km a legrövidebb út a Radnai-havasokba, amelynek a felét az M3 autópályán tehetjük meg, majd Szatmárnémeti-Nagybánya-Máramarossziget útvonalon haladunk tovább, végig aszfaltozott úton a hegyig. A hegységet a legkönnyebben az északi oldalról lehet bejárni csillagtúrák formájában. A gyakorlottabb túrázók számára a legnagyobb kaland sátorral végigjárni a főgerincet, ahogy azt diák koromban többször is megtettük. Borsafüreden több szálláslehetőség is van. Itt télen sípálya is üzemel, amelynek felvonóját túracsoport esetén nyáron is igénybe lehet venni, így meghódíthatóak távolabbi 2000 m feletti hegycsúcsok is, a keleti régióban.

radnai_hegyseg_erdely_24

Húsvétkor, április közepén, bemelegítő túrát tettünk, az egyik legnépszerűbb tengerszemhez, az Aranyos-Beszterce forrástavához. Az idei nagy tél eredményeként combig érő hó fogadott. De ez nem foghatott ki az öreg rókákon, akik hótalpakra csatolva magukat, élvezték a napsütötte téli tájat.

radnai_hegyseg_erdely_05

radnai_hegyseg_erdely_03
radnai_hegyseg_erdely_02

A hó nyáron visszahúzódik, és legfeljebb az északi oldalak napfénytől védett részein, foltokban marad meg. Így volt ez egy korábbi nyári túránkon is.

kedvezmeny-vilagutazo-net-v2

A hó elolvadása után beindul az élet, és a havasszépe (Rhododendron) virágzásnak indul május-június folyamán. Így júniusban minket bíborvörösbe borult hegyoldalak fogadtak.

radnai_hegyseg_erdely_19
Felvonóval indultunk, majd gyalogosan, az erdőhatár feletti füves platót átszelve, közelítettük meg az Aranyos-Beszterce forrástavát és onnan kimászunk a Gargaló-csúcsra (2159m) ahonnan elénk tárult a kígyózó főgerinc, és a kiugró hegycsúcsok, mindkét irányba. Útközben érdekes sziklaalakzatokkal találkoztunk és sok-sok virággal, amelyek az olvadó hófoltok nyomán jelentek meg.

Ezt már olvastad?
Dachstein gleccser - 3000 méter szabadság

radnai_hegyseg_erdely_22

radnai_hegyseg_erdely_21

radnai_hegyseg_erdely_20

A bemelegítő túra utáni napon, már bátran nekivághattunk a legmagasabb csúcs, a Pietrosz (2303m) meghódításának. Ez a legsziklásabb régiója a hegységnek. Autóval közelítettük meg a túra kiindulópontját. Kitartó gyaloglás következett az erdőn át. Útközben megpihentünk a meteorológiai állomásnál, majd tovább másztunk a hegység egyik gyöngyszeméhez, amely valószínűleg alakja miatt kapta a Mosolygó-tó nevet. Innen kezdődött a csúcstámadás, vadregényes, sziklás ösvényen, a Pietrosz-csúcsra.

radnai_hegyseg_erdely_28

radnai_hegyseg_erdely_27

radnai_hegyseg_erdely_25

Másnap a csúcsmászás kipihenéseként időutazásban is részünk volt. Erdély utolsó fakitermelő kisvasútjával pöfögtünk be a Máramarosi-havasok Nemzeti Park fenyvesek borította tájaira, a Vaszer-völgyét követve. A vonat 20 km/óra sebességgel robog, így végig gyönyörködhettünk a változatos tájban. A végállomáson ebéd, és egy kis pihenés, séta, majd vissza a kisvonattal.

radnai_hegyseg_erdely_08

radnai_hegyseg_erdely_01

radnai_hegyseg_erdely_10

Utolsó nap, zárásként a Lóhavasi-vízesést kerestük fel, amely több lépcsőben, közel 100 m magasból zúdul le a Gonoszkő oldalán. A nyári melegben a sziklákon szétporladó víz permete jólesően hűtötte bőrünket. Visszatérve, ebéd után indultunk haza.

radnai_hegyseg_erdely_25

A túra sikerén felbuzdulva, 2017 nyarán egy hasonló felépítésű túrát szervezünk, amelyen szívesen látunk minden érdeklődőt.

Minden nyári túránkra (Radnai-havasok, Retyezát, Fogaras) 15% kedvezményt ajánlunk fel a Világutazó olvasóinak, amelyet május 15-ig lehet igénybe venni. További részletek az alábbi linken: http://sherpa.ro/vilagutazo/

radnai_hegyseg_erdely_06

Copyright © 2017 sherpa.ro. Minden jog fenntartva. A cikkben található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll, írásbeli engedély nélküli felhasználásuk, publikálásuk tilos.