Főoldal / Úticélok / Külföldön / Párizs megér egy misét?

Párizs megér egy misét?

A francia fővárost 2015-ben húztam ki a bakancslistámról. Érdekelt mi az, ami évente 30 millió látogatót vonz ide a Szajna partjára. Csupán három napot töltöttem a romantika fellegvárában, ami nem volt elég arra, hogy mindent megnézzek és még gyűrű sem került az ujjamra. A hotel ahol megszálltam egy szűk kis utcában volt, egy metróállomás közelében, így a közlekedés nem okozott gondot. Úgy tartják, Párizsban mindenhonnan látni az Eiffel-tornyot..na nekem sikerült egy szobát kifognom ahonnan ezt cáfolni tudom. A szállás környéke tükrözte a francia filmek hangulatát. Pékségek, zöldségesek, hentes boltok, kiülős vendéglők csíkos napellenzőkkel.

Az első megálló természetesen az Öreg Hölgy volt, az Eiffel-torony. Igazából sosem értettem miért tetszik az embereknek egy 1,6 hektár alapterületen lévő, 300 méter magas, 10100 tonna acélkupac, de ahogy ott álltam a lábánál a lélegzetem is elállt. Bolhának éreztem magam.

parizs_eiffel_torony_09

A kivilágított Eiffel-torony páratlan látványt nyújtott a sötétben. Arra gondoltam, ezt mindenkinek látnia kell! Másnap világosban is meg akartam nézni, és a döbbenet csak folytatódott.. nagyobbnak tűnt mit éjszaka, és a bolha öccse voltam egy csapásra. Három látogatható emelete van, aminek az első emeletén üvegpadlón sétálhatnak az odalátogatók, a másodikról is szép már a kilátás, de aki kivárja a sort, az a harmadik emeletre is feljuthat és madártávlatból csodálhatja Párizst.

parizs_eiffel_torony_13

A leghíresebb gótikus templomra, a Notre-Dame-ra nagyon kíváncsi voltam, hogy mégis milyen élőben Quasimodo lakhelye. Kisebb csalódást okozott, mert a mesében egy kicsit szebb volt.

parizs_notre_dame_20

Méretét tekintve igen tágasnak mondható a székesegyház, mivel 6000 hívőt képes befogadni, 7800 sípos orgonája tökéletesen működik ma is, valamint nagyorgonáját a világ egyik legnagyobb hangszerének tartják. A toronyba 402 lépcsőn lehet feljutni, ahol az ijesztő vízköpők mellől lehet élvezni a kilátást.  Ezek a groteszk figurák talán a legismertebbek az egész világon.

parizs_notre_dame_21

parizs_notre_dame_19

A város központjában található a világ egyik leghíresebb múzeuma, a Louvre.  Az udvarán lévő  21,65 m magas, 35,40 m oldalhosszúságú és több mint 666 üveglapból  (nincs pontos adat mennyi is valójában, 666 vagy 698- esetleges üvegkárok esetén több-kevesebb is lehet) álló piramis Párizs egyik közkedvelt nevezetessége.

parizs_louvre_17

Igazság szerint nekem érdekesebb a piramis alja bennt az épületben, ami lelóg a mennyezetről a múzeum bejáratánál.  Itt őrzik az európai képzőművészetek gyűjteménye mellett az egyiptomi, iszlám, keleti, görög, római és etruszk emlékeket is.  Ezen kívül  itt tekinthető meg a mindenki által ismert Leonardo da Vinci által festett  portré, a Mona Lisa.

parizs_louvre_18

A Louvre-val szemben magasodik a Diadalív. Ez a hatalmas kapu I. Napóleon császár és a mindenkori francia hadsereg dicsőségét hirdeti a Champs-Élysées végpontján. Méretei mint minden Párizsban robusztus, 50 m magas, 44,83 m hosszú és 47 m széles és kb. 100 ezer tonna a súlya.

versailles_24

Mivel Párizsban van az európai kastélyépítészet csúcspontja, Versailles, hát nekivágtam megkeresni. Metróval, majd vonattal könnyű az eljutás oda, amit egy kisebb kellemes séta követ a külvárosban, majd megérkeztem az aranykapuhoz, ami a napfényben csillog. A palota több mint 700 szobával büszkélkedhet, valamint egy királyi kápolnával, a hozzátartozó park csupán 800 hektár, ahol 50 szökőkút és számtalan medence található.  A kastélyból kilépve csodálatos a kilátás a kertre. Középen egy szökőkút, körben aranyozott béka szobrok köpködik a vizet látványosan.

Ezt már olvastad?
Róma - Piazza Navona

versailles_23
Továbbsétálva egy kavicsos sétány középen egy jókora rozsdás csőalagutat pillantottam meg. Először nem értettem mit keres ott ez a borzadály, de utána olvastam és kiderült, hogy épp abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy egy kiállítás tárgyát tekinthettem meg. Egy indiai származású szobrász, Anish Kapoor  egy lapnak „ a királynő vaginájának hatalomátvételeként” értelmezte a kövek közé dugott acéltölcsért. Kijelentésével jó néhány franciát magára haragított, de ő ezt pozitívan fogta fel, mert célja volt, hogy felborítsa az egyensúlyt és beinvitálja a káoszt, miközben megőrzi a hely integritását.

versailles__25

A rozsdás alkotás mögött Apolló medencéje található, majd eljutunk a csatornához, ahol ladikozni lehet. Egy kisebb sétával a Nagy és a Kis Trianonhoz érkezünk, ahol 1920-ban aláírták az első világháborúban Magyarországot érintő békeszerződést.

trianon_22

„Disneyland az a hely, ahol az álmok valóra válnak”  és csak 32 km-re van Párizstól. Két parkból áll. Az egyik a Walt Disney Studios Park, itt a tv és a mozi kulisszatitkaiba láthatunk bele.  A másik park a Disneyland Park, ahol találkozhatunk a mesehősökkel és számos szórakozási lehetőség közül választhatunk a vidámparkban. Nekem csak Pán Péterrel és Donald kacsával sikerült összefutnom.

Egy egész napra szükség van ahhoz, hogy teljesen bejárjuk, és még egy napra hogy mindent ki is tudjunk próbálni. Disneyland bejáratánál egy Mickey egér fej vigyorog növényekből kirakva, mögötte a hotel majd a mesék világa tárul elénk. Van ott minden, égig érő paszuly, Aladdin városa, Jack Sparrow hajója, Maugli világa, Csipkerózsika kastélya fatörzs alakú tartóoszlopokkal, szinte az összes Disney mese helyszíne megtalálható. A vidámparkban pedig különféle játékok sorakoznak. Én csak Sammy nagy kalandjait éltem át a hullámvasúton, mikor belekeveredett az áramlatba.. nagyon élveztem, pláne mikor vaksötét volt és azt sem tudtam kit fogok éppen.  Erősen gondolkoztam, hogy felülök egy másikra is, de a mindössze 5 perces élmény nem kárpótolta a 2 órás sorban állást, így inkább az édességboltot választottam egymás után többször is.

parizs_disneyland_03

Párizs számos látnivalója még tervben volt, látni szerettem volna a Sacré Coeur-bazilikát, a Sainte-Chapelle templomot vagy a Moulin Rouget hátha Ewan McGregor épp a tetőn énekel és duettezhetnék vele, de sajnos nem volt több időm.  Szóval,  Párizs és környéke ha nem is egy misét, de három napot mindenképp megért.

Copyright © 2017 Molnár Krisztina. Minden jog fenntartva. A cikkben található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll, írásbeli engedély nélküli felhasználásuk, publikálásuk tilos.