Nepáli gyalogtúra az Annapurna szentélyhez

Tavasszal elhatároztam, hogy életemben először elhagyom Európát és elutazok egy távoli országba, ráadásul még ebben az évben ősszel. Ekkor még gondolatban sem volt Nepál, inkább Vietnám esetleg Kína volt az, ami felkeltette az érdeklődésem. Aztán a nyár végén úgy tűnt egyik sem fog összejönni, majd rábukkantam egy nepáli túrára, ami élményekben elég sokat ígért. Azt kell, hogy mondjam, minden várakozásomat felülmúlta… Örök emlékeket szereztem Nepálban.

nepal_annapurna-tura_01

A program alapja az Annapurna trekking (4130 m), amit egy öt napos felfelé vezető és két napos lefelé vezető túrával tettünk meg. Előtte, utána ízelítőt kaptunk Nepál történelméből, kultúrájából. Gépünk Kathmanduban landolt, majd a reptérről a szállásunkra igyekeztünk, ami a Thamel negyedben helyezkedett el. A negyed a hátizsákos turisták közkedvelt célpontja hotelekkel, üzletekkel. Első gondolatom az volt, hogy mit keresek Én itt? A kaotikusnak tűnő közlekedés, a szmog és az elképesztő szegénység első látásra megrémítheti az embert, de aggodalomra nincs ok. A helyiek kiválóan vezetnek, mosolyognak, és sehol máshol nem tapasztalt közvetlenséggel és barátságossággal viszonyulnak a turistákhoz.

A városnézés egy elég komoly hangulatú témával kezdődött a Bagmati-folyó partján, ahol az indiai származású helyiek végzik rituális halotti szertartásaikat, halottégetéseiket.

nepal_annapurna-tura_02

A megdöbbentő rituálé után a világ egyik legnagyobb sztúpájához Bodhnathba vettük az irányt. A szentély valóban hatalmas, körülötte mindenhol buddhista szerzetesek, kézzel készített portékáikat kínáló árusok, hangtálakkal, imazászlókkal, mandalákkal.

nepal_annapurna-tura_03

nepal_annapurna-tura_04

Mivel a főváros nem szűkölködik sztúpákban, ezért a következő állomásunk a Swayambunath-sztúpa volt, ami a főváros magasabb pontján fekszik így teljes panoráma nyílik Kathmandura. A gyönyörű parkos környezetben a Buddhát ábrázoló szobrok mellett a környéken mindenhol ólálkodó majmokkal is találkozhattunk.

nepal_annapurna-tura_05

nepal_annapurna-tura_06

Rövid kis kathmandui kirándulásunk után Pokhara felé indultunk, itt még busszal. A körülbelül 150 km-es távot megtenni  6 órába telt, nagy volt a forgalom és keskeny az út. Pokhara már a Himalája lábánál fekszik a Phewa-tó partján, ami idilli hangulatot ad a helynek.

nepal_annapurna-tura_07

Út az Annapurna alaptáborba

Innen Naya Pul felé vettük az irányt. Ez az 1000 méter magasan fekvő kis falu volt túránk kiindulópontja, aminek az 1950 m-en fekvő Ghandruk település volt a célja. A túra során már valamelyest képet kaphattunk a helyiek életkörülményeiről, amiben nagy szerepet tölt be a természet. Gyalogtúránkat csodás rizsföldek, a hegyekből lezúduló folyó, és maguk a hegyek szegélyezték.

nepal_annapurna-tura_08

nepal_annapurna-tura_09

- hirdetés -

Túránk következő állomása Chhomrong (2220 m), amit azért elég nagy szintkülönbségekkel értünk el. Itt a kora reggeli órákban már látható volt az Annapurna 7219 méteres csúcsa. A gyönyörű táj mellett, betekintést nyerhettünk a helyi emberek életmódjába, ami elsősorban az állattartásra és gazdálkodásra épül, illetve megtapasztaltuk mekkora emberi erőfeszítésbe telik, bármilyen alapanyagot feljuttatni a hegyi szállásokra, menedékházakba.

nepal_annapurna-tura_10

nepal_annapurna-tura_11

A menetelés Chhomrong-Himalaya (2900 m), szakaszon folytatódott. A reggeli tiszta időben ismét az Annapurna elragadó csúcsai fogadtak, majd a túra bambuszerdőkön, vízesések, zúgók mellett haladt tovább egyre feljebb és feljebb.

nepal_annapurna-tura_12

- hirdetés -

A negyedik napra eső szakasz a 3700 méter magasan fekvő Machhapuchhre táborig vezetett, ami számomra az egyik legszebb útvonal volt az eddigi túrák közül. Az egész útvonal a hegyek közelségében fut, az erdőt felváltja a füves, sziklás pusztaság, mindez a hegyekből lezúduló folyópart mentén. Többször meg kellett, hogy álljak és rácsodálkozzak, hogy lehet valami ennyire szép. A nap végére elértük utolsó szállásunk ,ahol még egyet aludtunk a következő napi fináléig.

nepal_annapurna-tura_13

nepal_annapurna-tura_14

Annapurna szentély (4130 m) kora hajnalban indultunk neki a 3700-4130 méter közötti szakasz megtételére. A szentély egy katlanban helyezkedik el az Annapurna south és Annapurna (7219-8091 m) ölelésében. Ahogy a nap kezdi megsütni az óriás csúcsokat már az is elragadó, de amint az egész szentélyt beragyogja, az leírhatatlan. Azt hiszem soha nem tapasztaltam még ilyen szép látványt. Az ég elképesztően kék, a hófedte hegyekkel szinte már idilli. A fent töltött két-három óra örökre az emlékeimben fog élni.

nepal_annapurna-tura_15

nepal_annapurna-tura_16

Még ezen a napon megkezdtük ereszkedésünket egészen a 2130 méteren fekvő Bamboo falucskáig. Majd innen Jhinu Danda felé indultunk, ami természetes hőforrásaival egy túrázó wellness oázisnak mondható. Végül a túra Pokharában végződött egy kis semmittevős pihenéssel, normális éttermekkel, kocsmákkal.

nepal_annapurna-tura_17
Szafari Nepálban

Ezután következett az utazás pihentető része a Chitwan Nemzeti Parkban: rafting a Seti folyón, krokodil les és elefánt közeli élmények. Itt jellemzően meleg trópusi klíma fogadott minket, vadregényes dzsungeles környezetben.

nepal_annapurna-tura_18

nepal_annapurna-tura_19

A program zárásaként visszatértünk Kathmanduba, ahol a közeli Bhaktapurt látogattuk meg, ami az UNESCO világörökség része. Itt fedezhető fel leginkább a nepáliak egyszerű életformája. A főtéren egy nyüzsgő piac vár. A régi épületek, templomok között sétálva utcai árusok, bazárok, kézművesek követik egymást. Sajnos pár épületen még látszódik a 2014-es  pusztító földrengés nyoma.

nepal_annapurna-tura_20

nepal_annapurna-tura_21

Aki azon gondolkodik, hogy Nepálba utazzon, ne habozzon egy percet sem. A szeretet és barátság számunkra ismeretlen formájával fog találkozni mindenütt. Mindezt amolyan időutazás jelleggel. Emellett pedig elképesztő természeti látványban, élményekben lesz része. Oltások miatt sem kell aggódni, ha az ember óvatos és nem eszik helyi kézműves fagyit, nyers vagy félig nyers ételt.

- hirdetés -

Copyright © 2017 Murger Tamás. Minden jog fenntartva. A cikkben található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll,írásbeli engedély nélküli felhasználásuk, publikálásuk tilos.