Főoldal / Úticélok / Külföldön / Üdvözlet Stockholmból
stockholm_svedorszag_01

Üdvözlet Stockholmból

Svédország? Most komolyan? Te ott akarsz „nyaralni”? Nagyjából ezeket a kérdéseket kaptam meg mindenkitől, mikor meséltem a nyári terveimről. Senki nem értette miért is akarok oda menni. Miután meglátták az ott készült képeimet, már megértették miről is beszéltem; pedig ők nem látták és érezték azt, amit én. Egyszerűen csak gyönyörű.

A Skavsta nevű parányi reptérre érkeztem meg. Ez nagyjából 1,5 órára található Stockholm központjától. Közvetlen buszjáratokat indítanak innen Stockholm T-Centralig, vagyis a központig. (Flygbussarna). A jegyeket előre interneten, de a reptéren is meg lehet vásárolni, és érdemes retúrjegyet venni, úgy olcsóbb (278 SEK ). A reptéren rengeteg prospektus volt kitéve programokkal, bár sajnos nagy részük svédül volt, de a városban több nyelven is lehet találni ingyenes programfüzeteket, térképeket svédül, angolul, németül. Viszont angolul mindenki beszél, szóval semmi pánik, ha esetleg elvesznénk. Ennek elkerülése végett azért mindenképpen szerezzünk be egy térképet, mert az óváros elég zegzugos.

stockholm_svedorszag_26

Kedves unokatestvéremnek köszönhetően a szállásom Vallentunában volt, amely nagyjából fél órára található Stockholmtól. Itt láthattam életem legszebb naplementéjét a Vallentunasjön partján. Az ember, ha nem a saját szemével látja, el sem hinné, hogy ilyen is létezhet. Csak ültem a mólón és gyönyörködtem benne.

stockholm_svedorszag_02

stockholm_svedorszag_03

Ha valaki nagy rajongója a viking történelemnek és kultúrának, az Vallentunaban és környékén hódolhat e szenvedélyének, hiszen ez az egyik olyan rész a világon, ahol a legtöbb rúnakő található meg. Csak Vallentuna területén, közel 50. Ha valakit érdekel a téma, az Vallentuna város honlapján mélyebben is belemerülhet, hiszen itt össze van gyűjtve minden információ, az összes kővel kapcsolatban. A második legfontosabb Viking „látnivaló” egyértelműen Birka szigete. Sajnos nekem nem volt alkalmam eljutni ide, viszont legközelebb biztosan nem hagyom ki. Gyakran indulnak a szigetre kiránduló hajók. A jegy ára: 390 SEK.

Az ember többféle módon is felfedezheti Stockholmot. Földön és vízen. Érdemes előre tervezni néhány programot, amit mindenképpen látni szeretnénk. Meglehet vásárolni egy „Stockholm pass” nevű kártyát, akár online előre, akár Stockholmban, valamelyik irodában. Az ára 595 SEK-től indul. Ezzel a kártyával kedvezményesen vagy akár ingyen juthatunk be különféle kiállításokra, hajókirándulásokra, múzeumokba. Választhatunk hozzá olyan kiegészítést is, amellyel a tömegközlekedést is ingyenesen vehetjük igénybe. A Stockholm pass weboldalon ingyenes programfüzetet is tölthetünk le, amely nagy segítség lehet a tervezésben.

stockholm_svedorszag_04

Én gyalog indultam útnak. Először csak körbe a víz mellett, egy kis önálló felfedezőutat tettem meg. Ha valaki nem a nagy múzeumok híve, többféle és néha ingyenes kis kiállításokra nézhet be mindenfelé városszerte. Azonban egyet semmiképpen ne hagyjon ki ha Stockholmban van, az pedig a Vasa múzeum.

stockholm_svedorszag_05
Az én abszolút kedvenc helyem ez. Először fogalmam sem volt mi ez a „váza” múzeum, csak ajánlották, hogy mindenképpen nézzem meg. Még jobban csodálkoztam, hogy több százan állnak sorban előtte, mégis ki akar vázákat nézegetni órákon keresztül?…(Mentségemre szóljon, hogy félrevezetés áldozata lettem a vázákkal kapcsolatban). Na nem számít, ha már egyszer itt vagyok. Besoroltam a végeláthatatlan sorba, ami szerencsére gyorsan haladt, így szélsebesen bejutottunk, majd át néhány nehéz üvegajtón és már ott is volt. Aki szereti a történelmi dolgokat, legalább annyira, mint én, az biztosa értékelni fogja ezt a szépséget. A Vasa egy 17. században épült hadihajó, amely szinte tökéletes állapotban megmaradt a mai napig. Több emelet magasságból is körbejárható és megnézhető, nem csak maga a hajó, hanem minden érték, ami rajta volt. Elképesztő! Nincs is rá jobb szó.  A felnőtt belépő ára: 130 SEK, a gyerek jegy: 100 SEK.

Ezt már olvastad?
Yangon, Mianmar - A csodák kapujában

stockholm_svedorszag_06
stockholm_svedorszag_07

A város felfedezése közben ne hagyjuk ki az Óvárost – Gamla Stant. Gamla Stan a legjobb állapotban fennmaradt, egyik legnagyobb középkori városrész. Itt alapították meg Stockholm városát 1252-ben. A szűk, kanyargós, macskaköves kis utcák igazán romantikus hangulatúak. Stockholm ezen részén található a Királyi palota- Kungliga Slottet. A palota lábánál (lépcsőn le) ingyenes kiállítás nézhető meg (Royal Armory). Hosszú időkre visszamenőleg láthatunk különleges királyi ékszereket, páncélokat, hintókat kiállítva, és rengeteg gyönyörű ruhát. Az igazán különleges alkalmi öltözékektől, mint például esküvői ruhák, a teljesen „hétköznapi” gyerekruhákig. Mindenképpen érdemes benézni.

stockholm_svedorszag_08

stockholm_svedorszag_09

Nem messze a palotától megnézhetjük a szépséges Storkyrkan székesegyházat. Ez az egyik legrégebben épült templom Stockholmban. Itt van kiállítva Sárkányölő Szent György szobra, és itt tartották a svéd koronahercegnő, Viktória esküvőjét is. Számomra, viszont a legszebb része a templomnak a The Candle Globe, ami a világot szimbolizálja, és az érte szóló imákat. Itt akár mi is gyújthatunk egy gyertyát. Belépő: 100 SEK

stockholm_svedorszag_10

stockholm_svedorszag_11

Ha tovább folytatjuk az utunkat, rátalálunk az óváros kedves kis utcáira, ahol özönlik a tömeg, és egymást érik az apró kis bazárok és éttermek. Itt megkóstolhatjuk a svédek egyik kedvencét a Kötbullart, vagyis a svéd húsgolyót, melyet főtt burgonyával és áfonya szósszal tálalnak. Ennek az ára 120 SEK volt (12. kép)

stockholm_svedorszag_12

Az egyik utca végében van egy szuper kis pékség, sajnos a nevére nem emlékszem, de ne aggódjunk, csak kövessük az illatot és mindenképpen kóstoljuk meg a Kanelbullart, vagyis a svéd fahéjas csigát, mert isteni finom. Nem mellesleg segít feledtetni velünk a húsgolyók okozta csalódást is. A városban kapható mindenféle tengeri étel is, és úgy gondolom megfizethető árakon. Körülbelül 80 SEK-től indulnak az étel árak.

stockholm_svedorszag_13

Az egyik napomat egy vizi városnézéssel koronáztam meg, amely az „Under the bridges” fantázianévre hallgatott. A túra 1,5 órás volt, és Stockholm hídjai alatt utazva körbenézhettük az egész várost. Persze választhatunk többféle opció közül is; a többi kirándulás kicsit rövidebb, mint ez volt, viszont ugye árban is kedvezőbbek, mint például a „Historical Canal Tour”, vagy a „God Morgon Stockholm”. Egyre azért mindenképpen érdemes befizetni. (A hajókon van Wi-fi is, ha valakinél ez releváns szempont). Ennek az ára 200 SEK volt.

stockholm_svedorszag_14

stockholm_svedorszag_15

A tömérdek múzeum és városnézés után, még mindenképpen ajánlanám, hogy a buli imádók vagy kikapcsolódni vágyók próbálják ki a „bulihajót”. Amelyet mi választottunk Turku-ig és vissza közlekedett. Nagyjából egy 24 órás kirándulás volt. Nappal csodálni lehetett a tengert, este pedig kezdődött a buli. Ki mire vágyott. Élő zene, disco vagy csak ücsörgés egy bárban. Reggelre mindenki visszavonulhat a kabinjába kipihenni a fáradalmakat, hogy kisimultan és fitten érjen haza délután, mire a hajó kiköt. Akinek viszont több ideje van és szeret kirándulni, lehetősége van áthajózni akár Helsinkibe, Szentpétervárra, Osloba, Rigába is. Mindenképpen hatalmas élmény.

stockholm_svedorszag_16

stockholm_svedorszag_17

Jó tanács: A svéd papírpénzek folyamatos csere alatt állnak, nézzük meg milyenek az újabbak, amelyek forgalomban vannak, nehogy pórul járjunk, és „használhatatlan” pénzt kapjunk vissza valahol. Több helyen egyébként fel vannak tüntetve, hogy melyek azok amelyeket már nem fogadnak el.

Néhány egyéb program:

• Gröna Lund vidámpark: Belépő 110 SEK
  • Nobel Múzeum: Belépő: 100 SEK
  • SkyView: Belépő: 150 SEK

Úgy érzem még órákig tudnék mesélni erről az élményről, de azt hiszem nem lehet leírni azt az érzést ami elfogja az embert mikor leszáll a gépéről; egyszerűen csak megnyugtató.

Copyright © 2016 Csesznegi Adrienn. Minden jog fenntartva. A cikkben található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll,  írásbeli engedély nélküli felhasználásuk, publikálásuk tilos.