Főoldal / Képekben / Izland fotós szemmel
01_izland_fjadrargljufur

Izland fotós szemmel

Izlandról már rengeteg cikket láthattatok nálunk, legyen szó egy autós körútról vagy épp egy hátizsákos-stoppolós több hetes túráról, de olvashattatok az Izlandtól 40 km-re fekvő, kevésbé látogatott Grímsey szigetéről, csodás képeket láthattatok Izland téli tájairól és meseszép természeti képződményeiről: vízesések, gleccserek és az azokhoz vezető olykor úttalan utakról. Most pedig egy fotós szemszögéből ismerkedhetünk meg ezzel a varázslatos szigettel.

Az izlandi fotós túrát (Lightquest: Iceland – A travel & landscape photography workshop) még februárban találtam, és azonnal tudtam: ott a helyem. Többek között ezért az utazásért – és hogy végre csak a fotózással foglalkozhassak – otthagytam a biztos állásomat a Paksi Atomerőműnél (primerköri gépész voltam 10 évig, 3 műszakban, sugárveszélyben dolgoztam) szeptember 22-én. Azóta szabadúszó fotósként dolgozom, már volt 6 kiállításom is. Életem egyik legjobb döntésének tartom, hogy feladtam mindent, és most azzal foglalkozhatom, amit szeretek. Bár az utolsó pillanatig nem volt biztos a részvételem a workshopon, mivel elég sok dolog jött össze, de végül sikerült a problémákon felülkerekedni. Életem egyik legnagyobb élménye volt, pedig az időjárás gyakran próbára tett minket. Czakó Balázs további csodás fotóiért csatlakozzatok Facebook-oldalához!

19_izland_csapat

A jelentkezés után részletes e-mail-eket kaptunk az útvonalról (Izland nyugati, déli és keleti részét jártuk be), arról hogy milyen felszerelés szükséges (fényképezőgép, objektívek, állvány, távkioldók, szűrők, ruhák). A ruhák nagyon fontosak: általában 4 réteg volt rajtunk, nem is a hideg, inkább az erős szél miatt.

11_izland_stokksnes

23_csapat

Az útvonal az időjárás miatt volt, de ezt nem is lehet másképp csinálni. Volt hogy egész nap utaztunk, lepakoltunk a következő szálláson, aztán jött egy 2-3 órás naplemente fotózás, utána vissza a szállásra, megszárítottuk a ruhánkat/bakancsokat és már mentünk is sarki fényre vadászni (megint 2 órás út, 3 óra várakozás egy befagyott tó jegén), aztán vissza a szállásra és reggel már napkelte fotózás, aztán délután jégbarlang túra. Éjjel pedig újra sarki fény vadászat. Alvásra nem nagyon volt  idő. Utolsó előtti éjszaka lezárták az utakat, akkora szél volt (160km/h), a kocsikkal védett helyre kellett állnunk, nehogy felboruljanak és a személyzet jött értünk, hogy átvigyenek a 200 méterre lévő éttermükbe.

A kedvenc helyem egyértelműen a Jökulsárlón melletti Diamond Beach volt, ahol nagyon változó volt az időjárás, 3 évszakból is kaphattunk ízelítőt 2-3 óra alatt, és kétszer is sikerül térdig eláznom a vízben, mégis életem egyik legjobb napját töltöttem ott. Felhívták a figyelmünket arra, hogy tavaly két komoly fényképezőgépet is sikerült eláztatni ezen a partszakaszon. A sok jégdarab és a hullámok miatt veszélyes a fotózás a parton. Egy jó képért bizony elázik az ember. Az egyik arab srác el is esett, mikor megpróbált a fényképezőgépével elszaladni az egyik hullám elöl,  majdnem eltört a csuklója, beborította egy hullám és elázott a fényképezőgépe és az objektív is. Mindkettő javíthatatlan, onnantól már csak nézelődni tudott a túra során. Ezen a partszakaszon tehát tényleg nagyon veszélyes a fotózás,  oda kell figyelni, cserébe viszont olyan képek készülhetnek, amik egyediek az egész világon.

Ezt már olvastad?
Lenyűgöző várak és kastélyok Európában II.

04_izland_diamond_beach

05_izland_diamond_beach

06_izland_diamond_beach

22_izland

Összegezve: annyiban más egy ilyen fotós workshop, hogy kész útitervet kaptunk, le voltak foglalva a szállások, nem nekünk kellett vezetni – valamennyit tudtunk pihenni az utazás során – és elvittek minket a nevezetesebb helyekre. Viszont 8 nap nem elég. Mindenképpen visszatérek, ha sikerül akkor 1 hónapra. És nem csoporttal, hanem maximum 2 fővel, szeretném én összeállítani a helyszínek listáját, rengeteg tervem van, de kedvcsinálónak nagyon jó volt ez a túra!

Fjaðrárgljúfur kanyon és a sarki fény, Izland délkeleti részén

01_izland_fjadrargljufur

Jökulsárlón melletti jégbarlang

02_izland_jokulsarlon_jegbarlang

16_izland_texturak

10_izland_jokulsarlon

Stokksnes, egy rendkívül híres előhegység Izland délkeleti részén

03_izland_stokksnes_napkelte

21_izland_stokksnes_ejjel

Kirkjufell Izland egyik leghíresebb hegye

07_izland_kirkjufell

Lezuhant repülőgéproncs a parton Izland déli részén

Több, mint 10km-t gyalogoltunk azért, hogy ez a kép elkészülhessen, mert a terület tulajdonosa lezárta a partot, mivel a rengeteg turista megrongálta a gépet.

08_izland_lezuhant_repulogep_roncs

24_izland_lezuhant_repulogep_roncs

Seljalandsfoss Izland egyik híres, festői szépségű vízesése

A 2010-es kitöréséről elhíresült Eyjafjallajökull vulkán nyugati lábainál található. A 66 m magas zuhatag azért is különleges, mert a vízfüggöny mögé sétálva egészen egyedi perspektívából lehet gyönyörködni az izlandi tájban.

09_izland_seljalandsfoss

18_izland_seljalandsfoss

Éppen egyik helyszínről mentünk a másikra, mikor az út szélén megpillantottuk a sarki fényt. Izland nagy részén rendkívül keskeny, 2 sávos utak vannak, így elég balesetveszélyes egy-egy ilyen „pihenő”.

12_izland

Izland egyik híres kis fekete temploma a Búðakirkja (Snæfellsnes peninsula)

13_izland_budakirkja

14_izland

15_izland_komor_tengerpart

17_izland_ejszakai_fototura

Copyright © 2017 Czakó Balázs. Minden jog fenntartva. A cikkben található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll, írásbeli engedély nélküli felhasználásuk, publikálásuk tilos.