Főoldal / Kaland / Furgonnal Európában – Nem gondoltam volna, hogy egyszer furgonlakó leszek
szallas_megallo

Furgonnal Európában – Nem gondoltam volna, hogy egyszer furgonlakó leszek

Hallottam már korábban olyat, hogy valaki beköltözött a kocsijába és világgá ment. De ha valaki másfél évvel ezelőtt azt mondja nekem, hogy én is hasonló dolgot fogok művelni, akkor csak legyintettem volna. Aztán furgonlakó lettem.

Gyerekkoromban mindig arról álmodoztam, mint gondolom sokan mások, hogy rengeteget fogok utazni és bejárom az egész világot. Majd felnőve és „megkomolyodva” úgy gondoltam, ha elég sokat és keményen dolgozok, akkor majd megtehetem, hogy elutazzak néhány hétre valami egzotikus vidékre. A sok munka meglett, de az utazások valahogy elmaradtak. Mígnem a férjemmel úgy döntöttünk, hogy itt az ideje váltani.

uton

Költözzünk be a furgonba!

Volt tisztességes munkánk, olajozottan működő életünk. Én egy szerkesztőségben dolgoztam, a férjem a saját vállalkozását vitte. Nagyjából kiszámíthatóan teltek a mindennapjaink. Mégis valahogy azt éreztük, hogy kezdünk belefáradni az egészbe, hogy ez nem minden, amit az élettől várhatunk. Szerettünk volna világot látni, nyelvet tanulni, megismerni egy másik kultúrát, kipróbálni magunkat új környezetben. Közhely, de igaz, a rutin helyett csábítottak minket az új kalandok és kihívások.

napnyugta_elott_kilatas

Úgy döntöttünk, belevágunk: új életet kezdünk, és vándor vásárosok leszünk Németországban. Csakhogy a vándor vásárosok, ahogy az a nevükből is adódik, vándorolnak, és ezt a 21. században bizony már nem lóháton teszik. És mivel úgy terveztük, hogy mostantól az év nagy részében úton leszünk, nem sok értelmét láttuk, hogy drága albérletre költsünk. Adódott tehát az ötlet: beköltözünk a furgonba!

Csomagold be az életed!

Háromszor pakoltam újra, mire úgy éreztem, hogy minden bent van a kocsiban, amire feltétlenül szükségünk lesz, és amire mindent kirámoltam, amit nélkülözni tudunk a következő hónapokban. A kocsiban ugyanis nem csak nekünk, hanem a két kutyánknak (Stucni és Nipli)  és a teljes felszerelésünknek, vagyis az egész életünknek be kellett férnie. Egy matrac és egy szekrény: kezdetben ennyi lett a lakóterünk.

_csoportkep

„Úgyis tavasz van” – gondoltam, úgyhogy első körben otthon hagytam a meleg katonai hálózsákot és a gumicsizmát, ami persze óriási hibának bizonyult. Ugyanis ha utazol, mindig készülj a legrosszabbra, sose bízd magad az időjárás szeszéjére! Dideregtünk a szokatlanul hideg áprilisi télben, cuppogott a bakancsunk a tavaszi záporok után kialakult sárban, pillanatok alatt ázott át utolsó száraz cipőnk is a hajnali harmatos fűben.

ebredes_kave_gumicsizma

Teltek a hetek és a hónapok, mi pedig rengeteget tanultunk időközben az utazásról és önmagunkról. Rájöttünk, melyek azok a dolgok, amelyekre valójában szükségünk van, és mik azok, amikhez csak megszokásból ragaszkodunk. Rádöbbentünk, hogy mennyi felesleges dolgot cipelünk magunkkal nap, mint nap, és nem csak az utazás során, hanem általában az életünkben.

Elkezdtem észrevenni és értékelni az apró, egyszerű dolgokat. A napsütéses reggelt egy viharos éjszaka után, az erdő csendjét egy autópályán töltött nap után. Azt, hogy frissen főzött kávéval a kezemben ülök a kempingszékben, és figyelem az engem körülvevő világot.

Ezt már olvastad?
Utazásfüggő gén, avagy miért születik néhány ember utazónak?

Ébredés a patakparton

Egy dologban biztos lehetsz, ha beköltözöl a kocsiba: a megszokásnak és a rutinnak jó időre búcsút mondhatsz. A híres-hírhedt komfortzónádból pedig nem hogy kiléphetsz, hanem egyenesen kiugorhatsz. Ugyanis ez a sokat emlegetett „zóna” valójában nem létezik, csupán egy berögződés, a képzeleted szüleménye.

eszaki_tengernel

Míg korábban az is problémát okozott, ha elfogyott a kedvenc illatú tusfürdőd, most már annak is örülsz, ha egy kulturált zuhanyzóban lemoshatod magadról az út porát. Többé nem lesz rutin a reggeli készülődés, a dugóban ácsorgás vagy a busz után futkosás. Külön feladattá válik, hogy egy hideg tavaszi reggelen rábírd magad, hogy kimássz a jó meleg takaró alól és előkeresd a kávéfőzőt, a kempinggázt és a kannában magadnál hordott vizet. Mert persze arra is gondolnod kell, hogy mindig fel legyen töltve a vizeskanna…  Ám meglepő módon, ahelyett, hogy ezt az egészet egy kellemetlenségnek élnéd meg, egyre inkább ezt tartod természetesnek. Hogy a kényelem nem is annyira magától értetődő, és hogy nem kaphatsz meg mindent egy gombnyomásra.
csoportkep3

Megtanulod, hogy minden nap, minden órában döntéseket kell hoznod, hiszen még az is külön odafigyelést kíván, hogy megtaláld a legideálisabb szálláshelyet. Örülsz, ha jó helyen táborozhatsz, ha találsz egy eldugott kis tisztást vagy egy csendes patakpartot, de kibírod, ha az autópálya melletti benzinkút  betonparkolójában kell álomra hajtanod a fejed. Ennek is látod a jó oldalát, hiszen reggel közel a mosdó, csapnál tudsz fogat mosni, tudsz friss péksütit és kávét venni, és persze tankolhatsz is indulás előtt. Minden apró kellemetlenségért kárpótol a tudat, hogy a magad ura vagy.

Az élet: úton lenni

Néha mosolyogva gondolok vissza nem is olyan régi, egykori önmagamra , aki azt gondolta, hogy az utazás egy kiváltság, a szabadság pillanatai pedig a folyamként hömpölygő hétköznapokból kiemelkedő apró szigetek.

Ma már Európa országútjait járni számunka olyan, mint reggel villamosra szállni, csak éppen az ablakon kinézve nem a nagykörút látványa fogad, hanem városok, szántóföldek, fenyvesek, új tájak futnak el mellettünk. Ma már nem azért dolgozunk, hogy utazhassunk, hanem az utazás – még ha nem is egzotikus vidékeken de – a munkánk és az életünk része lett.

szallashely

Persze furcsa, és talán megszokhatatlan érzés, hogy minden nap máshol, idegen vidéken van a szálláshelyed. Elhagyott szántóföldeken, erdők szélén vaksötét az éjszaka, összesűrűsödik a csend. Ilyenkor apró pontnak érzed magad a végtelen térben.  Ám ha túllépsz a félelmeiden, rájöhetsz: ugyan apró vagy, a világ pedig óriási, de ez az óriási világ számtalan kalandot rejt, és csak arra vár, hogy felfedezd.

fenyves
Ha kíváncsiak vagytok a furgonlakók történeteire a Mindenkilaci blogon vagy Facebook-oldalon követhetitek őket!

Copyright © 2017 Iliás-Nagy Kati – mindenkilaci.hu. Minden jog fenntartva. A cikkben található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll, írásbeli engedély nélküli felhasználásuk, publikálásuk tilos.